I en spennende poengstrid kjempes det om det gjeve trofeet i årets siste & avgjørende runde i NDC – Norwegian Drift Championchip andre helgen i oktober. I sammendraget før denne helgen skilte det kun 3 poeng opp til serie leder. Denne helgen skulle vise seg å bli tidenes triller i Norsk Drifting mellom storfavorittene: Erga og Hasdal`n.
En Norges mester tittel er ingen selvfølge. Men når du har det råeste teamet, de råeste støttespillerne & de feteste sponsorene i ryggen er alt mulig! Dette er langt ifra ett one man show, & det krever det ytterste ifra alle ledd for at vi skal lykkes som ett team. Jeg vil si at i år har vi virkelig tatt steget opp på øverste nivå.
Med solide plasseringer igjennom hele sesongen med en «konebil» som er forvandlet til kanskje verdens feteste A-Klasse & Norges grommeste drifting-bil er det bare å ta av seg Møssan!
Før en slik helg går det med uker til forberedelser. Alt ifra det tekniske på bilen til teamet, samt den fysiske & mentale biten må være på plass! Alt fokus blir rettet mot målet som er å ta den gjeveste tittelen innenfor landets grenser.
I kval setter jeg ett solid run med en score på 89 av 100 mulige poeng & ender på en solid 3 plass. Kun 1 poeng bak Sondre Erga & 1.5 poeng bak Tor Arne Kvia som ble kval 1. Kvia har for øvrig kjørt i Europa de siste sesongene & har hatt flere pallplasser der. Han endte på solid 5 plass sammenlagt i Drift master, som er den Europeiske topp serien.
Det er givende å få måle krefter med disse profilene innenfor dritingen. Jeg fikk til & med noen rosende ord fra han om hvordan teamet mitt & jeg har fått redskapen til å virke på ett så høyt nivå på så kort tid.
Under kvalifisering & topp 32 (vinner battle) er det regn & våt bane. Det krever ett annet setup på bilen siden kreftene på underlaget virker på en helt annen måte. Siden bil er såpass nybygd, er det ikke blitt forsket mye på regnværs setup`t enda. Treningen gikk med på å finne den rette linjen & det ble også justert en del for å få bilen til å fungere optimalt på vått føre.
I topp 16 hadde det omsider tørket opp. Grepet nærmest tre dobles & farten stiger til over det dobbelte samt at røykskyen bak bilen er tilbake. Røyken skaper også en kul effekt. Det er til å kjenne å ta på. Siden vi har kjørt oss inn på regn, får vi en warm up på 45min for å sette traseen på nytt. Ett tørt føre har helt andre preferanser.
Se føre deg en vakker Vår-dag der Dagros sippes løs på beite. Instinktene & galskapen slippes løs på en måte som får både funksjonærer & publikum til å gjespe, akkurat som når Dagros har spart opp energi for en hel vinter.
Jeg tar meg videre til topp 8. Min prognose var at det hele skulle avgjøres i topp 4 mot Erga. Spennings momentet skulle spares til det, men slik ble det imidlertid ikke! I lin-up `n til topp 8 tar det fyr i lysbryteren inne i bilen. Panikken brer seg, men det slokker heldigvis av seg selv. Her viser Teamet seg fra sin beste side igjen. For at det ikke skal bli disk om lysene går midt i en battle, drar de frem div lamper som de monterer både foran & bak. Samtidig får jeg høre på øret at Erga røyk ut i battle `n føre meg. Det er nå eller aldri!! Drar jeg battle`n i land er jeg Norgesmester!
Når det først er duket for Norges historiens viktigste battle, viser motorsporten seg fra sin sårbare side. Skjer det som ikke skal skje. -Teknisk svikt.
Lysene kom & gikk, å i det jeg drar av sted i fra startplata & nærmer meg første sving går bilen i nød modus. Det er ekstremt kjipt når slikt skjer spesielt i mitt livs viktigste battle, men samtidig fasinerende at det skjer når man minst venter det & når det gjelder som mest. «Nederlaget» er ett faktum!
Feil kode på mager blanding samt at motoren ikke gikk som den skulle. Det betyr at bilen mister drivkraften samt at den ikke gikk på alle sylindrene.
Sondre Erga blir Norgesmester med knappest mulig margin, hele 14 poeng skiller det i sammendraget når poengene er talt. All ære til han!
Mannen som gikk videre ifra min battle, Ole Petter Vatn sikrer seg sin første seier noensinne. Gratulerer!
Sesongen satt i perspektiv har vært helt eventyrlig! Når vi tar opp kampen med Norges eliten i en Mercedes A-Klasse, er det en bragd av de sjeldne.
Det har vært en innholdsrik, lærerik & hektisk sesong. Jeg føler meg privilegert som får dele dette med dere!
Invitasjon til å kjøre i bakgården under Oslo Motorshow i slutten av oktober lå på bordet. Etter en helt overveldende sesong er det nå på tide å senke skuldrene. Så da er det en ung lovende drifter som får muligheten til å vise seg frem foran tusenvis av mennesker istedenfor.
Takk til Team, støttespillere & sponsorer! Dere er med på å skrive historie i Norsk drifting. Første konverterte bil som tar ett NM-Gull & Sølv i sammendraget. Det vi har fått til sammen inspirerer en hel motorsport nasjon.
Velger å sitere Verdensmester i drifting Fredric Aasbø. -Hasdal har vist det at tro kan flytte fjell!