Årets sesong i det helelektriske bilsportmesterskapet Extreme E er i gang, og Andreas Bakkerud forsvarer de norske fargene.
Extreme E er et bilsportmesterskap som kjøres med elektriske terrengbiler på steder hvor klimaendringer har gjort seg gjeldende. Hensikten med mesterskapet er å skape oppmerksomhet rundt klimaendringer og vise at elektrisk mobilitet er en av løsningene for å få ned verdens klimagassutslipp.
Nå er den fjerde sesongen i gang, og det første løpet ble kjørt i ørkenen i Saudi Arabia forrige helg. Tidligere har Hedda Hosås deltatt, men i årets første løp var det Andreas Bakkerud som forsvarte de norske fargene. Han kjører for teamet til tidligere verdensmester i Formel 1, Jenson Button, sammen med Dania Akeel fra Saudi Arabia.
I Extreme E er det nemlig slik at en kvinne og en mann deler på kjøringen med innlagte sjåførbytter underveis.
Dessverre for Bakkerud og Akeel ble det ingen finaleplass i årets første løpshelg, og det var fjorårsmesterne, den svenske duoen Johan Kristoffersson og Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som vant årets første løp. De kjører også for en tidligere verdensmester i Formel 1, nemlig Nico Rosberg.
-Årets første løp gikk dessverre ikke så bra for oss med en rulling, men jeg håper å kunne fullføre sesongen for teamet til Jenson Button, sier Andreas Bakkerud.
Hedda Hosås, som måtte stå over løpet i Saudi Arabia, håper også å komme tilbake på rattet.
-Det er et team mindre i mesterskapet i år enn i fjor, så da fikk jeg ingen plass, men jeg håper å bli en testsjåfør for de nye hydrogen-bilene som mesterskapet skal bruke neste år, sier Hosås.
Resirkulerte dekk
Det er Continental som leverer dekkene til Extreme E, og i tråd med miljøprofilen til mesterskapet, brukes det resirkulerte dekk. Dekkene som brukes i mesterskapet i år er basert på resirkulering av dekkene som ble brukt i mesterskapet i 2022. Dermed bruker Continental Extreme E som en testarena for sin konvensjonelle dekkproduksjon.
-Vi bruker allerede resirkulerte materialer i vår konvensjonelle dekkproduksjon, og innen 2050 er målet vårt at minst 60% av materialene i våre dekk skal være resirkulerte, sier Matthias Haufe, sjef for materialutvikling hos Continental.
Dekket Continental CrossContact Extreme E består av 43 prosent resirkulerte materialer. I tillegg til gummi fra dekkene som ble brukt i 2022, brukes det også materialer fra resirkulerte plastflasker i disse dekkene.
Det neste løpet i Extreme E kjøres den 13. og 14. juli på et enda ubekreftet sted i Europa.