Andreas Bakkerud går mot strømmen – bokstavelig talt når han denne helgen stiller til start i RallyX Nordic i Høljes. For første gang setter han seg inn i en hel elektrisk rallycross bil, og stiller til start side om side med noen av de beste rallycross bilene og førerene fra VM! Det er første gang VM eliten møtes i en duell, strøm mot bensin!
– Mange mener at dette blir David mot Goliat, og at jeg ikke har en sjanse – men denne muligheten til å se inn i fremtiden kunne jeg ikke la gå i fra meg, sier Andreas Bakkerud.
Bilen Bakkerud skal kjøre er en Ford Fiesta MK8 med hel-elektrisk drift, bygget av det østeriske teamet STARD.
– Hele bilverden ser nå mot elektrifisering, og alle peker på at det nå også må komme til rallycross. Disse bilene er ekstremt kraftfulle, og har både styrker og svakheter opp mot dagens RX biler. For meg er dette en utfordring, og mulighet til å måle hva potensialet er i en slik bil. Det er også viktig å lære om hvor vi står i utviklingen av slike biler, da målet opp mot hva som frem til nå har vært verdens råeste rallycross biler. Jeg skal selvfølgelig gi alt, og er spent på hva som bor i en slik bil, det blir direkte til start , uten noe som helst test først, så det blir spennende, ler Bakkerud som legger lite press på seg selv når det gjelder resultater: – Det er jo ikke akkurat noe B-lag på startlisten, så vi får ta det som en utfordring ja .
For i tilegg til Bakkeruds navn på startlisten, er blant annet tre ganger verdensmester Johan Kristofferson i en VW Polo og Niclas Grønholm i sin Hyundai I30 som han har kjørt i VM med de siste sesongene. At løpet kjøres i Høljes var også en viktig grunn til at Bakkerud takket ja: – Det gir det hele en ekstra boost for meg, for Høljes er min favoritt bane. Det er også den eneste banen i verden hvor jeg har kjørt med alle mine rallycross biler, og har mest kunnskap fra – som jeg igjen får bruk for når jeg skal evaluere hvordan dette var.
Det kjøres to runder i RallyX Nordic i helgen, en Torsdag og en Lørdag/Søndag og sendes gratis og LIVE på YouTube.
For mere info se: