RALLYCROSS: Etter en lang vinterpause er det klart for sesongstart i Rallycross-NM kommende helg, og den profilerte føreren Andreas Bakkerud er tilbake på startstreken hjemme i Norge.
Bergenseren satser for fult i NM igjen etter flere år med stor suksess internasjonalt i EM, VM og Nitrocross. Nå er målet å oppnå suksess med sitt eget team Bergen Motorsport Evolution.
– Jeg har vært bortskjemt i motorsport-sammenheng med å ha kjørt for andre team siden 2010. Jeg har ikke hatt noe med bilene å gjøre annet enn å kjøre de så fort som mulig rundt en bane, og jeg har flydd inn med hjelmen under armen. Dette er første gang i min karriere at jeg har vært med på å bygge opp en bil og et team, forteller Andreas Bakkerud.
Intens utvikling
Utviklingen av bilen, en Ford Puma, har pågått helt til det siste, og teamet er derfor spente på hvordan det vil gå i NM-starten.
– Vi bygget opp et team på veldig kort tid, og har gått fra en hammer, en jekk og en muttertrekker til å nå ha et fullverdig verksted, trailer og bil. Det har skjedd veldig mye i løpet av kort tid, og vi har hatt litt utfordringer med å få bilen klar. Vi har slitt med å få kjølingen i orden, men det har vi forhåpentligvis fått til nå. Vi drar til Hell med litt usikkerhet, men det har vært en veldig spennende reise frem til nå, sier Bakkerud.
Bakkerud har med seg et stort team med frivillige bidragsytere som har lagt ned hundrevis av timer i prosjektet. Alt for å komme til start best mulig forberedt denne helgen.
– Man ønsker selvfølgelig at alt skal være hundre prosent, men vi er vel innforstått med at det ikke blir et hundre prosent løp i Hell. Det blir på en måte vår generalprøve. Jeg tror bilen skal yte bra, og jeg tror vi skal være forberedt nok til å ligge i toppen, men det er noe med at man skal vite og ikke tro. Der er vi ikke enda, innrømmer Bakkerud.
Gode minner
Målet med prosjektet er å kjøre VM igjen innen et par år, men først er det jakten etter NM-gullet i «store super» klasse 4 som gjelder. Denne sesongen kommer en rekke profilerte førere inn i klassen som regnes som den aller gjeveste å vinne, mens flere av førerne som har kjørt der tidligere kommer med oppgraderte biler og nye motorer. Bakkerud forventer knalltøff konkurranse.
– Det er kult å se at det er så mange påmeldt i klassen. Det er 24 biler i det første løpet, så det blir tøft. Jeg kan ikke få sagt nok hvor utrolig raske mange av disse førerne er. De er helt rå, så det blir sinnsykt spennende å se hvordan det kommer til å gå, slår han fast.
Noen av banene på årets kalender er helt ukjente for Bakkerud, men sesongen ruller i gang på velkjente Lånkebanen i Stjørdal. Dette er en bane Bakkerud har kjørt på flere ganger, og ikke minst vunnet på.
– Det har jo vært hjemmebanen min nå de siste årene, selv om når vi kjører opp fra Bergen nå så er det langt opp! Løpet i 2016 når vi tok en «clean sweep» og vant alle heat, semifinaler og finale var et magisk løp. Jeg husker gjennom årene der oppe at det var førere som Sebastien Loeb, Petter Solberg og Ken Block på plass, men likevel var det så enormt mye folk utenfor teltet mitt, så for min del har Hell alltid føltes som en hjemmebane med god støtte, sier han.
Fredag kjøres også første runde i NM i bakkeløp på samme sted. Her kjører Bakkerud i klasse 2. Det blir en helt ny opplevelse for den rutinerte føreren.
– Vi skal også kjøre bakkeløp på fredag, og det er noe jeg aldri har kjørt før, så det blir en spennende utfordring. Da får vi også sett om kjølingen fungerer eller om vi må jobbe hele natt til lørdag for å jobbe frem enda en ny løsning.
Andreas Bakkeruds reise kan følges på hans egen YouTube-kanal med en ukentlig vlogg bak kulissene, eller i den nye podkasten «Veien til VM».
Rallycross-NM 2025:
Lånkebanen 9. – 11. mai
Konsmo 7. – 8. juni
Finnskogbanen 21. – 22. juni
Momarken 23. – 24. august
Gardermoen 13. – 14. september