Rallycross-fører Andreas Bakkerud har de siste 15 årene kjørt internasjonalt i VM, EM, Nitrocross og Extreme E med stor suksess. Nå vender han hjem med eget team i rallycross-NM, og er bare en av flere som vil sørge for et skikkelig løft for dete mesterskapet vårt i år.
Frem til i fjor høst kjørte 33-åringen fra Bergen i det amerikanske Nitrocross-mesterskapet, og han avsluttet der med å bli historisk da han vant to av to mulige finaler i en enkelt løpshelg.
Denne sesongen vender bergenseren hjem med et eget team i Rallycross-NM.
– Jeg kommer tilbake til NM i rallycross fordi det per dags dato ikke finnes et VM i rallycross, Nitrocross eller Extreme E. Når rallycrossen har kommet dit tror jeg det er det riktige å gjøre når nasjonale mesterskap vokser til, forteller Andreas Bakkerud.
Som en av Norges mest profilerte førere forventer Bakkerud tøff motstand på hjemmebane.
– Jeg føler jeg kommer dit med en stor målskive på meg. Det bør jeg ha som eneste nordmann utenom Veiby som har satset internasjonalt i supercar i mange år. Jeg vil nok få det siktet på meg, og det kan bli tøft. Jeg kommer til ulvene og skal kjempe mot de, også er det kun fem løp så det blir viktig å få det til å fungere hele veien, sier han.
Millionsatsing mot VM
Bakkeruds team med navn Bergen Motorsport Evolution etableres som navnet avslører i hjembyen Bergen med en stor gjeng i sving. I sentrale posisjoner finner vi blant annet daglig leder Håvard Dalland. Bakkeruds onkel og nå teamsjef Tommy Bakkerud, og fetter Christian Bakkerud. Allerede nå er det investert nærmere fire millioner kroner i prosjektet.
– Vi startet prosjektet i slutten av august 2024 da jeg gjorde et innhopp og kjørte NM-runden i Vikedal. Det var så sykt kult med 200 bergensere i pissregnet, også vant vi i tillegg. Da fikk vi litt blod på tann og ville gjøre mer av dette, forteller Bakkerud som nå ser frem til å være tettere på det norske publikummet etter flere sesonger hvor løpene han har kjørt har gått midt på natten norsk tid.

Teamet har en treårsplan som skal lede frem til Rallycross-VM i 2027 da det kommer nye biler i mesterskapet. Nylig ble det klart at det internasjonale bilsportforbundet FIA selv skal ta ansvar for å arrangere VM.
– Den første delen av planen er en treårsplan der vi enten kjører NM i to år før VM i 2027, eller så kjører vi NM i 2025, EM i 2026 og VM i 2027. Vi ønsker å bruke lit tid på å bygge opp teamet og ruste det opp for det som kommer. Nå har vi tatt en dyr investering med trailer, også blir den neste kostbare investeringen VM-bilen i 2027 når det nye regelverket trer i kraft, forklarer Bakkerud.
Tøff konkurranse
Bakkerud skal delta i klasse 4 i NM, kjent som «store super». Dette er den mest anerkjente klassen med biler med de største motorene. Deltakelsen og nivået har vært høyt de siste sesongene, og denne sesongen kommer det enda flere profiler til start.
– Jeg synes det er tøffere å vinne NM i rallycross enn å bli nummer to i VM med den utviklingen VM har hatt. Med det mener jeg at nivået i NM kommer til å være veldig høyt, spesielt i klasse 4 som kommer til å ha mellom 25 og 30 biler til start. Jeg håper vi kan være med på å heve nivået ytterligere og skape et større engasjement rundt NM i rallycross, slår han fast.
Andreas har gjennom karrieren kjørt en rekke biler. I jakten på den ideelle bilen å kjøre i hans første fulle NM-sesong siden 2009 var flere muligheter åpne, men valget falt til slutt ned på en Ford Puma.
– Vi bygger opp en Ford Puma. Min onkel og min far har kjørt Ford i mange år, så vi er litt Ford-familie. Også er det ingen som har bygget opp en Ford Puma før, også har det vært MCE i Etne med min tidligere konkurrent Daniel Holten i spissen. Så bilen er også bygd opp på Vestlandet, forteller Bakkerud stolt.

Nye utfordringer
Bakkerud har en imponerende merittliste bak seg med blant annet EM-gull, syv VM-seiere og fire Nitrocross-seiere. Likevel er det en ny utfordring som venter i NM.
– Jeg har vært ekspert i forhjulstrekk, jeg har vært ekspert i firehjulstrekk, og nå begynner jeg med bakhjulstrekk som jeg ikke har kjørt så mye enda. Det blir veldig spennende å se om jeg har det som kreves. I en supercar kan jeg sette meg inn i bilen når som helst og kjøre sykt fort, men nå lurer man litt mer på «har jeg det som skal til?», så det blir veldig spennende.
NM-sesongen starter fra 9. til 11. mai på Lånkebanen i Hell. Her har Bakkerud tidligere vunnet på dominerende vis i VM.
– Det er en av mine absolutte favorittbaner, så heldigvis starter jeg der. Det er en bane jeg kjenner godt til, så skal vi til en del baner jeg ikke har kjørt på før utover i sesongen.
I tillegg til NM skal Bakkerud kjøre noen løp internasjonalt. Planen er å kjøre en VM-runde på svenske Höljes i juli, og en runde i det franske mesterskapet på den anerkjente banen Loheac i august. I tillegg vurderes det fortløpende å kjøre løp i RallyX.
Rallycross-NM 2025:
Lånkebanen 9. – 11. mai
Konsmo 7. – 8. juni
Finnskogbanen 21. – 22. juni
Momarken 23. – 24. august
Gardermoen 13. – 14. september
Alt fra Rallycross-NM kan følges på Direktesport.no
Se Bakkeruds video om det nye prosjektet på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SgBu487ORwk
Følg Bakkeruds reise i sosiale medier:
YouTube: @abakkerud
Facebook: Andreas Bakkerud
Instagram: @andreasbakkerud
Tiktok: @andreasbakkerud