Pressemelding: Gjerdrum med Ford Mustang

I 2026 fortsetter Emil Gjerdrum i GT3 klassen ADAC GT Masters med det tyske teamet Haupt Racing Team (HRT) – og vil kjøre ikoniske Ford Mustang GT3 EVO. Samtidig inngår Emil en viktig avtale med AMCAR som hovedsamarbeidspartner.

Emil Gjerdrum uttaler: «Å få kjøre med Haupt Racing Team og en så rå og brutal bil som Ford Mustang GT3 EVO er en veldig spennende mulighet for meg. Teamet er svært proft, og dette merket jeg allerede under testing i Barcelona for noen uker siden. Jeg er optimistisk og går inn i 2026 med mål om å oppnå sterke resultater og forhåpentligvis et bra mesterskapsresultat».

ADAC GT Masters 2026 starter på Red Bull Ring 24.–26. april og mesterskapet kjøres over seks helger på Zandvoort, Nürburgring, Lausitzring, Salzburgring og og Hockenheimring.

Ford Mustang GT3 EVO

Dette er en bil som er sjelden å se i europeisk GT-racing og det er kun Haupt Racing Team (HRT) som kjører Ford Mustang GT3 i Europa. For 2026 sesongen kommer en nyutviklet EVO modell med en rekke oppgradering som blant annet forbedret aerodynamikk, nye bremser og støtdempere som allerede har vært testet med lovende resultater.

Gjerdrum får anledning til å teste den nye EVO versjonen allerede nå i desember på Portimao i Portugal.

Bilen har en 5,4 liters V8 motor med 550 hk og veier kun 1300 kg. Raceserien kjører på miljøvennlig bio-syntetisk drivstoff.

Sterke resultater i 2025-sesongen

Til tross for at 2025 var Gjerdrums første sesong i GT3-klassen viste han raskt sitt potensial i en Lamborghini Huracan EVOII. Allerede i sin andre GT3-helg på Zandvoort kvalifiserte han til P2 under vanskelige, våte forhold, og sikret sin første GT3-pallplass med en P3 sammen med teammat Jonas Karklys. Senere i sesongen på Salzburgring ledet Gjerdrum løpet og lå an til å få sin første seier i GT3, men fikk dessverre en dekk punktering som førte til en alvorlig krasj og avbrutt løp.

Gjennom sesongen ble det flere klasseseire innad i PRO/AM klassen og flere sterke resultater sammenlagt, på tross av krevende «Balance of performance» betingelser for bilen, og en del tekniske utfordringer som påvirket resultatene gjennom sesongen.

«Road to DTM»

Etter to sesonger i europeisk GT4 racing og 2025 sesongen i en GT3 bil satser den norske tenåringen videre internasjonalt og vil fortsatt være en av de aller yngste sjåførene på toppnivå i europeisk GT racing.

Gjerdrum startet med GT4 i en alder av 15 år og har allerede opparbeidet seg mye GT-bil erfaring. I 2026 vil Gjerdrum også kjempe om det individuelle «Road To DTM» mesterskapet, som er en del av ADAC GT Masters, der vinneren vil få en betydelig finansiell støtte for å kunne kjøre DTM i 2027.

Inngår samarbeidsavtale med AMCAR for 2026-sesongen

Gjerdrum er stolt over samarbeidet som er inngått med AMCAR og understreker viktigheten av denne avtalen for den kommende 2026-sesongen.

«AMCAR er dedikert til å fremme norsk motorsport og bidra til at unge talenter kan realisere sitt potensial. Å se Emil velge en Mustang GT3 EVO – en bil som er sjelden å se i Europa – og få plass hos HRT, Fords fabrikks team, er en bekreftelse på hans talent og ambisjonsnivå,» uttaler Henning Kjensli, Commercial Manager i AMCAR Norge. «Vi vil aktivt arbeide for å styrke Emils profil som profesjonell racerfører i Norge gjennom vårt nettverk, kanaler og ReFuel Drivers Club».

Gjerdrum.

 

*

 

Foto: Gruppe C Photography / Paragraph 5