Emil Heyerdahl (21) har landet avtale for å kjøre EM, bak rattet av et av verdens ledende luksus bilmerker, Porsche.
Heyerdahl, som ble signert til Aston Martin Academy allerede som 19-åring, tar nå sitt neste steg i karrieren i det han og Porsche-teamet Wimmer Werk Motorsport sammen tar steget inn i GT4 European Series.
– Jeg har tidligere jobbet tett med Porsche, så det å finne tilbake til hverandre er utrolig spennende – litt som å komme hjem. Denne sesongen kjører jeg med Wimmer Werk Motorsport, som er nykommere i EM. De er et team med enormt bred erfaring fra andre, store globale mesterskap, og sammen med de dyktige folkene i teamet er jeg sikker på at vi kommer til å kjempe om å stå øverst på seierspallen, sier Heyerdahl.
– Vi er så stolte av å ønske Emil velkommen til Wimmer Werk Motorsport for 2024-sesongen. Etter tre strålende dager på vår “Get Fit” camp er vi skråsikre på at han passer perfekt inn i teamet vårt. Vi tror Emil, sammen med hans amerikanske team partner Nick Maloy, vil utgjøre en dynamisk duo. Vi gleder oss til å kick-starte vår første sesong i GT4 Euro med to biler i pro-klassen. Med Emils meritter og imponerende resultater ser vi mot en lys og spennende sesong, sier Felix Wimmer, Team Principle i Team Wimmer Werk.
Tøff konkurranse
Motorsport er en økonomisk krevende idrett å utøve, og talenter som Emil, som ikke selv finansierer kontrakter på flere millioner i året, er totalt avhengig av gode samarbeidspartnere. I et presset marked med økonomiske svingninger og flere norske talenter om beinet enn før, har konkurransen om sponsorer vært hardere enn noen gang.
– Vi har jobbet med å signere med Porsche for dette mesterskapet siden tampen av fjorårets sesong. Det er et helt team i sving for å få dette til å gå opp, og vi er så glade for alt nå er på plass og at Emil kan konsentrere seg om det han gjør best, sier far Erik Heyerdahl.
– Vi har jobbet hardt sammen med et stort team både her i Norge, men også fra utlandet for å forberede denne viktige sesongen på alle mulige plan, sier Emil selv.
Ikke bare en fyr med en bil Heyerdahl har brukt tiden mellom sesongene på fokusert trening, hente nye sponsorer og etablere seg mer i sosiale medier. På få måneder gikk han fra 30.000 følgere på Instagram til godt over 74.000 følgere.
– I et konkurranseutsatt marked er det avgjørende for meg å vise mer av hvem jeg er, og det er utrolig gøy at engasjementet har begynt å ta seg opp i sosiale medier. Ja, jeg er først og fremst en racingsjåfør, det er det jeg ånder for, men jeg har også et behov for å uttrykke meg selv kreativt. Og det får jeg utløp for på Instagram, Snapchat og TikTok. Sammen med mitt management, Døgn, får jeg utfolde meg gjennom samarbeid og kreative ideer, samt at jeg får vist frem andre interesseområder på sosiale medier, som min lidenskap for mote, avslutter Heyerdahl.
Nå går turen til Frankrike og Østerrike for Emil, hvor han skal sammen med sitt team jobbe og forberede seg de siste ukene før sesongen braker løs på Formel-1 banen i Frankrike 4-7 April.