Vetle Kvia (33) trakk det aller lengste strået sesongens siste løp, Håsken Racet på Andebu i IAME Series X30 Master. Premien er en deltakerbillett til IAME World Final i Portugal. Nå starter jobben med å samle inn ressurser for å finansiere turen.
Iame Series er en motormerke serie for gokart inndelt i klasser; Cadetti, Mini, X30, X30 lady og X30 Master. X30 motoren er på 125 kubikk centimeter og yter 30 hk. Gokart med X30 motor kan kjøres I kartracing fra året man fyller 14 år. X30 Master klassen er for de fra og med 26 år, og X30 Master Serien går over 4 løp med tildeling av poeng etter plassering både i en pre-finale og en finale.
Håsken Racet
Helgens løp gikk av stabelen på Håsken Gokartbane på Andebu med over 120 påmeldte deltakere i klasser fra de aller minste i Trenings Cadetti til konkurranseklassene Cadetti, Mini, Jr125, Rotax Max, Rotax DD2, KZ2, X30 og X30 Master. Foruten Vetle Kvia, så var det flere førere fra Agder Motorsport i ilden på Håsken. Chrisander Nordmyr, 6 år, deltok i Trenings Cadetti, Liam Fredriksen tok en 23. plass i Mini, Lars Kostøl tok en 9. plass i Jr125 og Conrad Bergheim Hansen tok en flott 8. plass i et stort Rotax Max felt.
Ett unntak
Vetle Kvia er strålende fornøyd med årets serie. Han har gjort “reint bord” i alle heat fra tidkjøring, via begge innledende heat og to finaler i alle løp i årets sesong…med unntak av en finale. Finalen på Midsommerløpet i Elvedalen 24. Juni. – Da var det en liten børste inne i startmotoren som sa “takk for seg”, og motoren nektet dermed å starte.
“Dette året har vært kjempebra for oss
Totalt i år har vi tatt 7 av 8 finaler som P1 og en med DNS p.g.a. startmotor problemet i Elvedalen. Dette ga oss 280 poeng og totalseier sammenlagt”.
Bobil
Premien i årets IAME Series Norway, X30 Master er en deltakerbillett til IAME World Finals i Portimao, Portugal. Det blir en lang og dyr biltur, 33 timer og 3100 km hver vei. I tillegg kommer kost og losji, reservedeler, racefuel med mer. Samboeren vil heller at vi skal bruke sparepengene på bobil, så nå starter jobben med å samle inn ressurser og sponsorpenger for å kunne finansiere turen. For at det skal være aktuelt å få benyttet deltakerbilletten må det skaffes til veie mellom 120-150000 kr anslår Kvia.