Første løpshelg i Tyskland ble en lærerik opplevelse for det norske teamet TF Performance.
Denne helgen debuterte det norske racingteamet TF Performance i Renault Clio Cup på den legendariske Hockenheim-banen i Tyskland.
Renault Clio Cup er verdens største merkecup, og selv om alle kjører samtidig med like biler er det flere konkurranser på en gang. TF Performance deltar i det sentral-europeiske mesterskapet, og på tvers av de ulike regionale mesterskapene var det over 40 biler til start denne helgen.
Ser progresjon
Knut Erik Knudsen fra Mjøndalen startet løp 1 som nummer 18 og fullførte på 17.plass. I det andre løpet for helgen startet han fra 26. startposisjon. 23-åringen kjørte seg oppover i feltet underveis, men en tur utenfor banen helt mot slutten av løpet gjorde til at han fullførte på 28. plass.
– Helgen har egentlig vært litt som forventet. Det har vært mye å lære både som fører og når det kommer til å finne riktig oppsett. Jeg følte at det først begynte å klaffe halvveis i løp 2. Da følte jeg at selvtilliten vokste for hver runde og at tempoet bare ble bedre og bedre, samtidig som feltkjøringen ble bedre og bedre. Så alt i alt er jeg brukbart fornøyd med helgen og tar med meg alt jeg har lært til spa om 3 uker, forteller Knut Erik Knudsen.
Aurskog-gutten Felix Heiberg startet på sin side som nummer 29 i første løp, og han fullførte også som nummer 29. Heiberg fikk samtidig en fire plassers gridstraff for et sammenstøt i det første løpet, og han startet derfor som nummer 39 i helgens andre løp. Der avanserte han ti plasser og rullet over mål til en ny 29. plass.
– Vi ble litt kasta ut i det. Jeg følte jeg lærte mye om bilen gjennom helga, og jeg vil si vi har lært mye både som et fellesskap og meg selv som sjåfør, forteller Felix Heiberg.
Jevnt mesterskap
Teamsjef Thomas Faraas forventet en tøff debuthelg for teamet. Likevel er han fornøyd etter å ha sett god progresjon gjennom helgen.
– Resultatene er jo ikke noe å skrive hjem om, men det er jo på en måte litt som forventa. Jeg er mer opptatt av progresjonen, og den går i riktig retning. Vi må finne ut av hvordan vi får den bilen til å gå fortest mulig, og der er vi på god vei, forteller Thomas Faraas.
Han påpeker samtidig at resultatene kan høres verre ut enn de er i det som er et veldig tett mesterskap.
– Vi er ikke skremmende langt bak, men feltet er så tett at om to tideler kan utgjøre ti plasser, sier Faraas.
Neste stopp på kalenderen er belgiske Spa-Francorchamps fra 31. mai til 2. juni.