Pressemelding: Måtte bryte fra ledelse

Philip Svendsen (14) fra Skiptvet, KNA Varna og Team Norway – Norges Raskeste Landslag, var denne helgen på hjemlige trakter, og kjørte andre runde i den norske IAME serien i go-kart. Den runden gikk av stabelen på NMK Andebu sin bane, ikke langt fra Tønsberg. Klassen X30 Senior samlet et sterkt felt på hele 31 førere denne gangen.

Philip og teamet var fast bestemt på å revansjere et par løpshelger med mye trøbbel og motgang.

– Ja, det har vært en del stang ut noen uker nå. Først hjemme på Varna, hvor det ble en krasj på treningen før løpet, og som ødela karten helt. Stian Sørlie stilte opp, og vi fikk låne en kart på kortest mulig varsel. Umiddelbart var vi topp 3, men så ble det enda en krasj, og vi måtte bryte. Og så i Frankrike forrige helg hvor kjedet røk. Ikke de plasseringene vi hadde håpet på, men tempo og kjøremessig begynner det virkelig å likne på noe, sier en forsiktig optimistisk skjetving før helgens løp i Andebu.

 

Best start på løpet i Andebu, var det Dennis Bjerke fra Lier og NMK Kongsberg som fikk. Han var raskest på tidkjøringen, foran hjemmefører Martin Hannevold Holt. Philip måtte ta til takke med 5. plassen, til tross for at han hadde en tid bare 0,089 sekunder langsommere rundt den drøye kilometerlange banen.

 

Mens teamet jobbet godt med å optimalisere karten og motoren utover dagen, kjørte Philip smart og fort i de innledende heatene, noe som gjorde at han avanserte til en 3. plass før prefinalen. Bjerke ledet fortsatt i front, men Tord Raugstad fra KNA Klepp Motorsport, hadde tatt seg opp på 2. plassen.

 

Philip var riktignok ikke fornøyd med 3. I prefinalen tar han seg raskt forbi Raugstad i starten, og opp på 2. plass. Noen runder senere står Bjerke for tur. Philip tar ledelsen og rykker ifra. Seiern i prefinalen er aldri truet, og den gir beste startspor i hovedfinalen.

 

I finalen tar Philip starten, og viser til tider overlegen kjøring. Når 9 av 15 runder er unnagjort, har han opparbeidet seg en ledelse på over 3 sekunder. Ingen er i nærheten av å matche skjetvingen, men ut på den tiende runden, skjer det som ikke skal skje. Karten stopper, og Philip må bryte.

 

– Det her begynner nesten å bli litt komisk. Når det skjer noe teknisk, så går det selvsagt på min kappe, og når det er som det er i dette tilfellet, at en skrue løsner og faller ut, så er det jo ingen andre grunner til det, enn at den ikke har vært festet godt nok… men denne har blitt skrudd til sikkert tusen ganger før. De 999 foregående gangene har det aldri vært noe problem… men nå, så bestemmer den seg for å løsne 5 runder før mål…den har sittet der i hele dag, og hadde den sittet i 3 minutter lenger, så hadde vi kassert inn en overlegen seier her. Det er ergerlig og frustrerende, dog ikke et helt ukjent fenomen i motorsporten… alt må klaffe, og det hele tiden. Men vi må prøve å se forbi sluttplasseringen her, og ta med oss at i dag var vi ekstremt raske. Det var et resultat av god kjøring og gode tilbakemeldinger fra Philip, samt systematisk jobbing hele veien. Dette er en «pakke» jeg lover kommer til å bli farlig fremover, bare vi får fullført et helt løp. Vi er der at vi trenger ikke flaks for å vinne – vi trenger bare ikke uflaks, sier en noe oppgitt pappa, mekaniker og teamsjef Lars-Erik.

 

Etter at Philip brøt, dro Dennis Bjerke i land en relativt kontrollert seier. Raugstad fullført på 2. plass, mens Tommy Kvakkestad Nordvang fra KNA Varna, kjørte seg opp til den siste pallplassen.