I helgen kjøres finaleløpet i GT World Challenge (30. sept -2.okt). 3-timersløpet kjøres på Circuit de Barcelona-Catalunya, rett utenfor Barcelona.
Et felt på hele 49 biler stiller til start, til en intens avslutning i mesterskapet på den 4,7 km lange banen i Spania. Nakken stiller som vanlig til start i Silver Cup, den største klassen i mesterskapet, med 18 biler til start. Nakken deler bil med italienske Giorgio Roda og danske Mikkel Pedersen. I 3-timersløpene kjører de omtrent en time hver.
– Det er første gang jeg kjører Barcelona med denne bilen, men det er en bane jeg trives godt med og kjenner fra to tidligere løp i Porsche Supercup, sist i 2021. Resultatene og farten har alltid vært god her, og vi var blant de raskeste i Supercup begge disse løpene, sier Nakken.
Bedre forutsetninger i Barcelona
Da det kjøres forskjellige bilmerker i langdistanseserien, utjevnes forskjellene foran hvert løp med ballast (ekstra vekt) og motorkraft. Porschene hang dårlig med i Tyskland sist. De tre Porschene i feltet får derfor fjerne mest vekt i forhold til de andre bilene fra forrige løp.
– Det har vært en gjenganger de siste løpene at Porschene har manglet motorkraft i forhold til flere av de andre merkene. Vi håper at det blir jevnere dette løpet. Barcelona er en bane som passer oss godt, og det hadde vært fantastisk å kjempe om pallplass i våres klasse i helgen. Det er høyt nivå, og alt må stemme på et GT-mesterskap på det høyeste internasjonale nivå. Om vi fortsetter med farten vi hadde sist, uten problemer kan vi ha gode muligheter dette løpet, avslutter Nakken.
Sist løp var Nakken og teamet uheldig, da de ble truffet av en større bildel fra en konkurent på første runde. De måtte stoppe for å fjerne denne, og kom ut helt sist i feltet. I løpet var farten god, og de kjørte seg opp hele 23. plasser.