Team Norway-fører Marius Nakken tar steget videre i Porsche, og er klar for langdistanseløp i GT World Challenge, med det Italienske teamet Dinamic Motorsport. GT World Challenge (GTWC) er den største langdistanseserien i internasjonal GT-racing i 2022, med et rekordstort startfelt.
Mesterskapet inkluderer bl.a 24-timers løpet på Spa i Belgia, som regnes som et av de tøffeste og GT-løpene i Europa.
Det er 52 biler påmeldt i mesterskapet, kun tre av disse er Porsche. De møter andre bilfabrikanter som Lamborghini, Ferrari, Audi, Mercedes, BMW, McLaren og Bentley.
– Jeg er takknemlig og spent på muligheten og utfordringene som ligger foran oss – sier Nakken – GT World Challenge er et mesterskap som jeg har sett på lenge som videre steg i karrieren. Det gjorde det enkelt da muligheten kom i en Porsche. At dette er samme biler som Porsche etterhvert vil bruke i Le Mans når GTE-bilene blir erstattet gjør det enda mer interessant.
I tilegg til mesterskapet i GTWC langdistanse, jobbes det også med andre gjesteinnhopp. Det er mulig at Nakken gjør gjesteinnhopp i andre sprint-serier som Porsche Supercup og / eller GTWC sin egen sprint-serie, men hovedfokus vil være i mesterskapet med Porsche i GTWC.
Internasjonalt team
I alle løpene i langdistanseserien er det tre førere som deler på kjøringen. Nakken deler bil med to Italienske sjåfører – Giorgio Roda, Italiensk mester i GT Endurance i 2020 og Alessandro Giardelli som ble nummer to i det Italienske Porsche Cup mesterskapet i 2021.
Valentino Rossi på startstreken.
I tillegg til å møte igjen flere toppsjåfører fra Porsche Cup, blir Valentino Rossi også en av konkurrentene i år. Valentino Rossi er et kjent navn for de fleste. Den syv ganger verdensmesteren i MotoGP skal kjøre for Audi. I tillegg til sin karriere i MotoGP har Rossi mye erfaring innen baneracing, og vil i år satse fullt på langdistanseserien.
Offisiell pre-season testing ble gjennomført på Paul Ricard i Frankrike og Hockenheim i Tyskland tidligere i mars.
Mesterskapet starter på Imola i Italia allerede 1.-3. april og deretter til Paul Ricard i Frankrike den 3.-5. juni. 21.-21. juni er det offisiell testing for det legendariske 24-timers løpet på Spa i Belgia den 28.-31. juli. Hockenheim i Tyskland kjøres 2.-4. september, mens sesongavslutningen i langdistansemesterskapet er i månedsskifte september-oktober.
– Sprintløp er det jeg har mest erfaring med, og langdistanseløp som 24-timersløpet på Spa vil være nytt for meg. Jeg tror at kjørestilen min vil passe bra for denne type løp, og jeg er klar for utfordringene i årets sesong.