Karl Peder Nordstrand (17) vender tilbake til hjemlandet når han i vinter skal kjøre to løp i rally-NM i en Peugeot 208.
– Jeg gleder meg veldig til å sette meg inn igjen i en rallybil. Jeg mener jeg har alle muligheter og forutsetninger for å gjøre det bra, sier Karl Peder.
Siden seieren i Paide Rally i august har KPs rallyhverdag bestått av barmarkstrening, simulatorkjøring og telefontid med partnere. Nå skal han endelig få tatt i bruk kjøredressen igjen.
– Nå gjelder det å få en god testdag på torsdag, siden det er en stund siden jeg har kjørt bil, sier han.
Unggutten har stort sett vært å finne på latviske rallyveier på grunn av alderen så langt i karrieren, men kjørte sine første løp på norsk jord i fjor vinter. Han imponerte med bra tempo, og endte som nest beste forhjulstrekker totalt i Rally Hadeland.
– Vi viste i fjor at vi har bra fart, og jeg gleder meg til å måle meg mot de beste forhjulstrekkerne igjen i år. Jeg har jo lyst til å være blant de beste forhjulstrekkerne. Målet er jo alltid å vinne, sier Nordstrand på karakteristisk vis.
Bilen skal i vinter driftes av det latviske teamet Sports Racing Technologies (SRT), som KP kjenner godt fra tidligere. Det er dette teamet KP har kjørt for i Latvia. I fjor endte det med to seiere i en Skoda Fabia Rally2-bil.
Nå er det tilbake til en bil som har drift på to hjul. Et økonomisk valg for å få kjørt flere løp.
– Jeg liker å kjøre forhjulstrekk, jeg. Det er en litt annen kjøreteknikk enn firehjulstrekker. Men overgangen til forhjulstrekk i fjor vinter gikk veldig bra. Det handler om å kjøre bilen mest mulig effektivt, og jeg liker utfordringen, sier han.
Roy Snellingen, sportslig leder i Even Management, er også optimistisk foran vintersesongen:
– Vi ser frem til å komme i gang igjen med kjøring. Samarbeidet med SRT og deres ingeniør Arturs Vaido gir oss et profesjonelt oppsett og gode forutsetninger for suksess, sier han.
Som for mange andre er økonomien en utfordring i tøffere tider, men teamet jobber aktivt med å sette sammen attraktive konsepter for samarbeidspartnere.
– Vi er avhengige av midler fra sponsorer og partnere. Jeg er veldig takknemlig for de som allerede er med, men vi må jobbe hardt for å få med flere på laget, sier Nordstrand.
Snellingen legger til:
– Vi har spennende planer for resten av året og ser også på løsninger for å kjøre flere internasjonale løp. Men først er fokuset på vinterens NM-runder, hvor vi har stor tro på at Karl Peder kan levere sterke resultater.
Med i bilen som kartleser er Johan Johansson, som har vært med på flere løp tidligere. Jørn Listerud, som er Karl Peders faste kartleser, skal kjøre med Eyvind Brynildsen i vinter.
– Jeg setter stor pris på at Johan kan bli med på disse to rundene. Vi har kjørt sammen før, så vi kjenner hverandre godt, forteller Karl Peder.
Første testdag er satt til torsdag i Elverum, hvor teamet vil finjustere bilen og samarbeidet før konkurransene starter.