Oliver Solberg har siktet innstilt mot retur til VM-ledelse i WRC2-klassen når rally-VM ankommer Matosinhos i Portugal denne uken.
Norsk/Svenske Oliver startet bra med bestetid sammen med Gus Greensmith på dagens shake down,
Rally de Portugal starter med en superspesialprøve allerede torsdag kveld. 23 fartsprøver senere vil vinneren kåres søndag. I sesongens første europeiske grusrunde vil Oliver og kartleser Elliott Edmondson møte hele 44 rivaliserende WRC2-biler.
Vinner Solberg løpet med sin Toyota GR Yaris Rally2 fra Printsport, klatrer han til topps i VM-sammendraget.
– Selv om jeg elsker å konkurrere i Portugal, har det vært ganske tøft de siste par årene. Vi fikk en straff som kostet oss seieren i 2023, og i fjor krasjet vi etter at vi så Kalle Rovanperä kjøre av veien rett foran oss. Begge gangene lå vi an til å vinne løpet, sier Oliver Solberg og legger til:
– Denne gangen vil jeg definitivt få det gjort og ta seieren med hjem.
Den første hele dagen av Rally de Portugal blir uansett vanskelig.
Veiene rundt Arganil er tøffe, og deltakerne får ikke full service på bilene. Kun to fjernservicer er lagt inn for denne lange dagen.
– Så man må tenke litt for å håndtere bilen og dekkene frem til fredag.
Samtidig er det beinhard konkurranse, har vi har virkelig ikke råd til å ta det med ro. Man må fortsette å presse på, men prøve å begrense risikoen for alt.
For Solberg er oppgaven enkel på papiret. Flest mulige poeng må samles for å kjempe om VM-tittelen til slutt i sesongen. Hittil i år er det blitt en seier (Sverige) og en 5.-plass (Kenya).
– Vi fikk en flott start på året med seieren hjemme i Sverige, men å bli sittende fast i fech-fech i Kenya var ikke bra for oss. Vi ønsker oss tilbake på toppen av WRC2, og den beste måten å gjøre det på, er å endelig vinne i Portugal.
Rally de Portugal starter fra Coimbra torsdag kveld og avsluttes fire dager senere i Matosinhos etter at 344 km med fartsetapper er kjørt.
Standings WRC2/Drivers (after 4 of 14 events)
1 Yohan Rossel (FRA), Citroën, 50 points
2 Oliver Solberg (SWE), Toyota 35 points
3 Gus Greensmith (GBR), Škoda, 25 points
4 Fabrizio Zaldivar (PRG), Škoda, 23 points