Marcus Påverud tar et stort steg videre i sin racingkarriere i 2021 med en full satsing i GT3-klassen for det tyske teamet Fugel Sport. Etter å ha testet med JAS Honda i Italia i januar, der han overbeviste teamets ingeniører med både kjøring og seriøsitet, ble 20-åringen fra Lier nærmest «headhuntet» til det tyske Fugel-teamet som skal kjøre det profesjonelle GT-mesterskapet ADAC GT Masters med en Honda NSX Evo GT3. Som makker får han 24 år gamle Dominik Fugel, som de to siste årene har kjørt i TCR-klassen i ADAC-serien.
-Jeg har fått en fantastisk mulighet. I fjor måtte jeg avbryte sesongen i Lamborghini Super Trofeo, da det rett og slett ble for vanskelig å gjennomføre løpene med karantenebestemmelser og corona-restriksjoner. I år tar jeg steget opp i GT3 i et mesterskap der flere av verdens beste GT- førere deltar med profesjonelle team. Det blir en enorm utfordring, og i denne første sesongen kanskje mest et læreår for meg som er fersk i GT-klassen. Poenget er at jeg får sjansen til å vise meg fram for team som kjører i profesjonelle mesterskap i hele verden, og at dette kan være en mulighet til å kunne oppfylle drømmen om en heltidskarriere som racerfører etter hvert, sier Marcus Påverud.
I 2019 kjørte Marcus Europaserien i GT-4 med en AMG Mercedes, der han og makkeren vant Pro Am-klassen etter en sterk sesong. I fjor måtte han avbryte satsingen i Lamborghini Super Trofeo, der han var nær ved å vinne det første løpet på Misano i Italia.
-GT3 er et stort steg videre fra det jeg har kjørt tidligere. Bilen har ikke mer motoreffekt (ca. 600 hk) enn Lamborghinien jeg kjørte i fjor, men det er en mye mer utviklet og rendyrket racerbil med aerodynamikk som gir vesentlig mer marktrykk og dermed større hastighet i svingene. Hondaen, som JAS Honda i Italia har utviklet, er en fantastisk maskin med større fartsressurser enn noe annet jeg har kjørt, sier Marcus Påverud.
Etter å ha testet med JAS-teamet tidligere i år ble Marcus kontaktet av Fugel Sport i Tyskland, som ønsket at han skulle være med på deres satsing med en Honda NSX Evo GT3. Teameieren Markus Fugel driver fem store Honda-forhandlere i Tyskland, og den 24-årige sønnen Dominik har de siste par årene kjørt i TCR-klassen med en Honda Civic.
-JAS anbefalte meg for Fugel Sport, som for øvrig også tar et stort steg opp fra klasser de har deltatt i tidligere. I Tyskland går GT3-bilene under betegnelsen Supersportwagen, så dette er en stor utfordring både for oss som skal kjøre bilen og for teamet, sier Marcus.
Det er foreløpig påmeldt 32 biler i ADAC GT Masters 2021. Det blir stor variasjon i startfeltene med biler som Porsche 911, BMW M6, Audi R8, Bentley Continental, Corvette C7, Mercedes-AMG og Lamborghini Huracan. Fugel Sports Honda NSX GT3 er den eneste representanten for Honda i mesterskapet. Det blir også internasjonalt på førersiden med førere fra 11 land på startstreken. Av de førerne som så langt er bekreftet er Marcus Påverud den yngste av dem alle med sine 20 år. Makkeren Dominik Fugel er 24 år gammel, og dermed blir denne duoen den yngste førerkombinasjonen i mesterskapet. Konkurranseformatet i ADAC GT Masters omfatter to løp på hver bane, altså totalt 14 tellende løp i mesterskapet. Løpene har en times varighet og depotstopp med bytte av førere.
-Det er så mange gode og erfarne førere med profesjonell racing-CV og sterke resultater i internasjonale mesterskap som skal delta i disse løpene at jeg ikke kan forvente at vi som er nybegynnere på dette nivået skal kunne hevde oss helt i toppen. Innbakt i mesterskapet er det imidlertid også en Junior-klasse, der Dominik og jeg bør ha muligheter til å kjempe om gode plasseringer. Uansett gleder jeg meg enormt til sesongstarten på på Oschersleben i midten av mai, sier Marcus Påverud.