Philip Svendsen (15) fra Skiptvet, KNA Varna og Team Norway – Norges Raskeste Landslag, blir en del av Birel ART by Hiltbrand. Avtalen kom på plass etter helgens siste runde i IAME EURO Series i Genk i Belgia.
Birel ART by Hiltbrand er et førerutviklingsteam i partnerskap med fabrikken Birel ART som produserer sine egne Birel ART samt Charles Leclerc chassis. Teamet fokuserer på internasjonale IAME serier og ledes av tidligere europa- og verdensmester i go-kart, Pedro Hiltbrand.
Gjennom CL Karting Norge og etter seieren i IAME Cup Nordic, fikk Philip prøve seg i teamet til Hiltbrand denne helgen i Genk. Selv om det plasseringsmessig ikke ble det beste resultatet i IAME EURO Series denne gangen, imponerte Philip nok gjennom helgen til at Hiltbrand ønsker ham med seg videre.
– Dette er utrolig kult! Og gøy! Pedro er en ekstremt dyktig fører med mye erfaring og kunnskap. Vi startet litt med blanke ark når treningen her nede begynte, slik at Pedro kunne se hvordan jeg kjører og tilpasser meg til utfordringer. Han hadde selvfølgelig en del innspill å komme med der, men det er minst like viktig for ham å kunne bruke dette til å sette opp chassiet på en måte som passer min kjørestil. Det fungerte veldig bra, og mot slutten av treningsdagene begynte vi virkelig å nærme oss toppen. Å bare være et par tiendeler bak de enormt erfarne førerne i Euro Serien, på en såpass teknisk bane som Genk er, det er absolutt godkjent. Dessverre ble det stang ut på tidkjøring igjen, og vi ble innblandet i et par krasjer underveis i heatene, så resultatmessig ble det ingen suksess. Derimot så var jeg tidvis raskest i teamet og raskest av alle i et heat, så tempoet var der definitivt. Men tidkjøringene er noe vi må jobbe tett med Pedro på, for der er det mye å hente, og de blir ofte avgjørende for resten av løpet. Det skal vi få på plass til det neste store IAME-løpet, som blir verdensfinalen i Valencia i november, sier en sikker og bestemt Philip.
Resultatmessig ble det som nevnt ikke den beste helgen for Philip denne gangen. Til slutt endte det med brutt SuperHeat på søndag og derfor ingen finaleplass. Banen i Genk har for vane å produsere dramatiske og spektakulære finaler, og denne skulle ikke bli noe unntak. Før denne siste og avsluttende finalen i IAME EURO Series 2024, var det nysignerte RedBull-junior Fionn McLaughlin fra Irland som ledet og egentlig hadde kontroll på situasjonen, siden utfordrerne Danny Carenini fra Italia, og Marcus Luzio fra Storbritannia, begge var avhengige av å avansere kraftig i feltet. Dramatikken begynte allerede på oppvarmingsrunden, da McLaughlin måtte bryte med et punktert framdekk. Det så allikevel lenge ut til at han kunne dra i land tittelen fra tribuneplass, da Carenini og Luzio fightet kraftig seg imellom litt lenger ned i feltet. Disse to klarte derimot etter hvert å mobilisere, og plukket omsider én etter én på vei oppover mot teten. På et tidspunkt hadde Luzio kommet seg i posisjon og lå an til å vinne mesterskapet, men til slutt var det ringreven Carenini som trakk det lengste strået og stakk av som vinner av IAME EURO Series 2024 i klassen X30 Senior. Vinneren av selve finalen i Genk, ble Ruben Moya fra Spania, mens Henkie Kalteren fra Nederland tok tredjeplassen.
Carenini, McLaughlin, Luzio, Moya og Kalteren er alle navn som forventes å være på plass under verdensfinalen i Valencia senere i høst. Der vil også navnet Philip Svendsen være å finne, og forberedelsene er allerede i gang. Med profesjonell oppfølging fra Birel ART på alt fra innstillinger og oppsett av chassis, dekktrykk, strategi, motor og førerutvikling, er Philip optimistisk.
– Vi kjørte Winter Cup der i februar, så det er en bane jeg kjenner. Den gang var det i et helt annet chassis og uten at motor var optimalisert for banen. Nå er vi i en mye bedre situasjon, og med Pedro og teamet i ryggen, så er jeg sikker på at vi skal få til noe bra i Valencia.
Før Philip og teamet vender alt fokus mot Valencia, skal han også kjøre Göteborgs Stora Pris i september. Dette tradisjonelle løpet vant Philip for 2 år siden, den gang i Junior-klassen, slik at forventningene om en topp-plasserng igjen, er definitivt til stede.