Norges Bilsportforbund (NBF) har før 2022-sesongen, tatt ut tretti utøver til Team Norway, Norges
raskeste landslag. En av de tretti, og ny på landslaget, er Philip Svendsen (13) fra Skiptvet og KNA
Varna. Philip har gjort seg bemerket gjennom blant annet ved å bli tidenes yngste Norgesmester
innen motorsport, da han tok tittelen i fjor.
– Philip imponerte oss stort i fjorårets sesong, og han er en utøver vi har tro på for fremtiden, sier
Atle Gulbrandsen, kjent som Formel-1 kommentator og Sportssjef for NBF Talentutvikling og Team
Norway.
Gulbrandsen sitter i styringsgruppen for NBF Talentuvikling sammen med Roger Moen, Holm Jacob
Matheson, Molly Petit og Tommy Rustad, og det er disse som har tatt ut landslagene i 2022. Team
Norway er delt inn i et Elitelandslag, et Satsingslandslag og et Juniorlandslag. Elitelandslaget består
av førere som allerede har et profesjonelt apparat rundt seg, og som i hovedsak lever av bilsport.
Formel 3-mester Dennis Hauger er kanskje den største av disse profilene, sammen med blant annet
Andreas Mikkelsen (rally), Andreas Bakkerud (rallycross) og Fredric Aasbø (drifting).
Satsingslandslaget består av en håndfull utøvere under 25 år, som NBF Talentuvtikling mener har
størst sjanse til å ende opp som profesjonelle bilsportutøvere med stor internasjonal suksess, mens
Juniorlandslaget er for unge talenter inntil 21 år.
– Utrolig stolt av å bli en del av Team Norway! Dette motiverer ekstra foran en ny sesong,
kommenterer Philip.
13-åringen synes også det er gjevt å være på landslag med forbildet sitt, Dennis Hauger.
– Ja, det er kult. Jeg møtte ham under Bilsport-gallaen i høst, da det var nettopp han som delte ut
NM-medaljene i go-kart. Målet er å bli like god som ham…eller kanskje enda litt bedre, smiler
skjetvingen som har en drøm om å nå hele veien opp til Formel 1.
Stolt over uttaket er også pappa og teamsjef i Philip Svendsen Racing, Lars-Erik.
– Ja, dette er stas. Dette gir oss også en bekreftelse på at måten vi har jobbet på, har vært rett. Vi
hadde noen hårete mål i 2021, men nådde dem vel alle, og vel så det. En stor porsjon av æren for
det, er at vi har mye rutine og erfaring i teamet, som har gjort at Philip hele tiden kan konsentrere
seg om det han skal, nemlig kjøringen. For det er ikke til å skyve under en stol at dette er en
ressurskrevende sport. Mange tenker vel først og fremst på at motorsport koster en del, men jeg vil
påstå at det er langt viktigere å bruke tiden man har til rådighet, riktig. Og her vil landslaget kunne
være en kilde til enda mer kunnskap, rutine og erfaring, både teknisk, strategisk, fysisk og mentalt.
Her har mange «gått opp veien» før, og kan gi råd om hva man bør fokuserer på etter hvert som
utfordringene blir større og større.
Og større blir de. I 2022-sesongen er målet til Philip og teamet, å ta nye skritt i retningen av Europa
og internasjonale løp. I første omgang sikter de seg mot Sverige og Sydsvenskans Kart Champion Cup
samt det svenske mesterskapet. I tillegg går årets Norgesmesterskap av stabelen på hjemmebane, på
KNA Varna KartRing i Våler utenfor Moss.
– Philip prøvde seg noen løp både i Sverige og i Italia i fjor høst. Om dette ikke var et brutalt møte
med internasjonal karting, så var det i alle fall god læring i forhold til hvordan vi må jobbe videre. Det
blir en helt annen tilnærming når man har startfelt på opp mot 100 førere, som mer eller mindre alle
er potensielle til å ta en plass på pallen, kontra i Norge hvor det gjerne er tre, fire kanskje fem førere
som utkrystalliserer seg i kampen om seieren. Men det blir spennende! Å ha landslaget i ryggen, er i
alle fall et stort pluss.