Marcus Påverud sesongdebuterer kommende helg i GT World Challenge Sprint Cup på Brands Hatch i England. Sammen med Baptiste Moulin fra Belgia skal han kjøre for det italienske VSR-teamet med en Lamborghini Huracan GT3 i mesterskapet som regnes som det tøffeste i GT-racing.
-Det er mange måneder siden sist jeg deltok i løp, men jeg føler likevel at jeg er godt forberedt etter vinterens testkjøringer. Brands Hatch er en «gammeldags» racerbane, men en bane jeg liker godt med teknisk karakter og ikke minst veldig kupert med store høydeforskjeller. To av de beste resultatene jeg oppnådde i GT4-mesterskapet kom nettopp på Brands Hatch. Jeg har kke kjørt der på fire år, men det første løpet jeg kjørte i GT4 endte jeg på seierspallen, så her har jeg gode minner, sier Marcus.
22-åringen fra Lier ser fram til en sesong der han skal måle seg mot verdens beste GT-førere. VSR-teamet er i år offisielt fabrikksteam for Lamborghini og stiller med tre biler i mesterskapet, en i PRO-klassen og to i Silver Cup, der Marcus og belgieren Moulin skal konkurrere. I Silver Cup er det 11 biler som stiller til start på Brands Hatch.
-Det blir en annerledes sesong enn i fjor, da jeg deltok i Endurance-mesterskapet med langdistanseløp. I Sprint Cup blir det to løp med en times varighet på søndag, og det blir full satsing fra start til mål. I tillegg blir depotstoppene med førerbytte veldig viktig. Vi har trent på dette under en test i Italia for et par uker siden, og da kom vi ned på 11 sekunder stillestående med bytte av fører og skifte av fire dekk. Drivstoff fylles ikke i sprintløpene, og det betyr at det er uhyre viktig å ikke tape tid i depotet, forteller Marcus.
I overkant av 30 biler er påmeldt til de to første løpene på Brands Hatch. Åtte bilmerker er representert med fabrikksbiler, foruten Lamborghini stiller Audi, Ferrari, Porsche, BMW, Honda, McLaren og Mercedes til start. Hver bil har to førere og de drøyt 60 førerne representerer 17 nasjoner.
-Det blir veldig utfordrende og hektisk, for Brands Hatch er bare 3,9 km lang, faktisk den korteste banen vi kjører på i dette mesterskapet. Ikke minst blir det utrolig tøft under kvalifiseringen, når mer enn 30 biler kun har 20 minutter til rådighet for å sette en god rundetid. I Sprint Cup betyr kvalifiseringen mer enn i langdistanseløpene. Når løpene varer en time blir det vanskeligere å kjøre seg oppover i feltet fra en dårlig startposisjon, sier Marcus Påverud.