RAC-rallyet endte i grøfta for Oliver Solberg. Før avkjøringen hadde den
unge rallyføreren vunnet 19 av fartsprøvene og dominert rallyet for
historiske biler.
Det store RAC-eventyret endte på den første fartsprøven, løpets 29.,
mandag morgen.
– Vi hadde skikkelig fin flyt, men rett før siste sving var det en
kompresjon, og vi ble sendt ut i gjørma og inn i en grøft. Der satt vi
bom fast. Skikkelig kjedelig med tanke på at vi var så nær mål, sa
Oliver Solberg.
Løpet gikk «på skinner», og 22-åringen ledet løpet sammenlagt med over
fem og et halvt minutt mot slutten av søndagen. Solberg kjørte farens
historiske Ford Escort RS 1800, som ble ivaretatt av farens tidligere
kartleser, Phil Mills, på service.
– Vi hadde et fantastisk løp helt til søndag kveld. Da røk plutselig
drivakselen. Phil og guttene i Viking Motorsport reparerte bilen over
natten, og vi var klare for start igjen morgenen etter.
Oliver Solberg og kartleser Elliott Edmondson mistet førsteplassen
totalt, men en plassering på seierspallen var innenfor rekkevidde. Men
kort før mål på første fartsprøve gikk det galt.
– Vi har jobbet med et fantastisk team, kjørt en fantastisk kul bil
(takk pappa), og jeg har virkelig kost meg på disse veiene med veldig
krevende og forskjellige forhold hver dag. Lidenskapen folk har vist oss
langs løypa er noe helt spesielt. Det er folk overalt som heier, og det
var ingen forskjell om det regnet kraftig eller var sent på kvelden.
Fansen holdt ut. Jeg syntes det var veldig stas og håper å være tilbake
snart, sa Oliver Solberg.
Briten Marty McCormack kjørte til seier i løpet. Kun rallybiler av
årgang før 1991 var tillatt.
Historiskløpet er oppkalt etter Roger Albert Clark, som var tidenes
første britiske vinner av en VM-runde i rally. Det skjedde i RAC Rally
1976 i en tilsvarende Ford Escort RS 1800 som den Oliver Solberg kjørte.