Pressemelding: Stor opplevelse i FIA Academy

Elina Rolfsen hadde en flott opplevelse i FIA Academy Karting Trophy, selv om løpet i Le Mans ikke gikk som planlagt. Les mer i denne pressemeldingen.

 

Da har vi fullført FIA Karting Academy 2022, med siste løp på Le Mans i Frankrike. Vi gledet oss til dette løpet, og håpet på å avslutte med nok en finale i denne serien. 54 førere fra 53 forskjellige land i hele verden kjemper om 34 plasser i finalen, og Elina har klart dette i begge de to første rundene i Belgia og Italia.

Elina hadde aldri kjørt på Le Mans før heller, så her er det mange som kommer med mye mer erfaring enn oss. Men Elina lærer seg baner raskt, så dette skulle gå fint.

 

Første post på programmet er å montere sammen karten som kommer på traller fra løpet i Italia.

 

Første trening ble denne gangen kjørt torsdag kveld. Det ble litt lenger mellom hver kjøring for oss denne helgen, ettersom det var VM-runde for KZ2 parallellt.

Første trening gikk dessverre ikke som planlagt, da karten fusket gjennom hele passet. Vi fikk beskjed om at dette skyldtes feil dysing fra de som leverer utstyret, og dette skulle de få orden på til første passet på fredag.

 

Da vi våknet opp på fredag, var det regnvær, og Elina så ganske lyst på akkurat det. Endelig skulle hun få kjøre på favorittunderlaget sitt også utenfor Norge. Med våt bane og så mye gummi i asfalten som det er på disse banene, sier det seg selv at det blir såpeglatt!! Dette ville bli en ny erfaring også for Elina, men hun gledet seg.

Vi var spente før første treningspass på fredag, men dessverre fikk de ikke start på karten vår, og nok et treningspass var ødelagt for vår del…. Dette var ikke starten vi trengte, og vi må si at vi begynte å bli relativt oppgitt over at de ikke ville ta imot våre meninger om at det var feil på denne forgasseren. Bensin sprutet over hele motoren og det var ingen tvil om at her var det noe feil. Igjen vil de forsøke å reparere forgasseren.

Da var det kun et treningspass igjen, og det så ut til at det skulle bli tørt. Likevel kom det en skur rett før vi skulle ut å kjøre. Da ble det på med regndekk igjen, og da kom sola…..

Alle kjørte 4 runder på regndekk, som da var brukt opp…. Inn i pitlane og byttet til slicks. Så 3-4 runder på slicks til slutt. Elina mente det fortsatt gikk dårlig, og vi hadde ca 5 km/t lavere topphastighet enn de fleste av de andre.

Fortsatt holdt hun motet oppe, men dette er nok omtrent den dårligste starten vi har hatt på en løpshelg noen gang…

 

Så var det tidkjøring, og endelig skulle vi kjøre på tørr bane, med slicks…… Trodde vi!

 

Akkurat da kartene slippes ut på banen så møter de regnet på den første lange strekken på banen…. Det blir øs pøs regnvær og alle i Elina sin tidkjøringsgruppe er ute på nye slicks.

Elina finner ikke noe feste og det blir verre og verre utover i heatet. Da hun kommer inn i depoet, finner vi ut at hun har en lekkasje i det ene bakdekket, som gjør at det er nesten tomt for luft mot slutten av tidkjøingen. Dette var vanskelig å kjøre med…. Helt utrolig mye uflaks.

 

Nå bytter vi også motor, og satser på at ting skal snu.

I første heatet starter hun P19 etter den dårlige tidkjøringen. Hun kjører seg opp til P15 i dette som var hennes første gang ute på banen på tørt føre med slicks på karten.

Igjen har hun dårlig fart på strekka, og merker at karten drar dårlig. Utrolig nok er det bensinsøl over hele karten nok en gang, altså samme feil som før, så prestasjonen i dette heatet var meget bra.

 

Etter heatet leser de av dataene og bedyrer at hennes kart går like fort som de andre og alt skal være i orden. Vi er ikke enige, men i og med at vi er så uerfarne i dette gamet, og Elina aldri har vært på banen, så regner vi med at de har rett. Elina får noen gode tips ang svingkjøringen på dette grepet, og vi satser på å rette opp dette til dag 2.

Men det blir motorbytte også etter dette heatet, og denne gangen får vi motoren fra en av toppførerne. Dette skulle bli spennende, for nå visste vi at vi hadde en motor som fungerte.

 

På warm up dag 3 var det tørt føre, og Elina var klar til å prøve ut tipsene hun fikk, med en motor som fungerer. Hun merket med en gang at dette gikk mye bedre, og fartsmålingen viste 120 km/t forbi målpassering, mot 114 km/t dagen før…. Det er en utrolig stor forskjell.

 

Så var det heat 2 og Elina var veldig klar for å kjøre seg opp fra P19 som var startposisjonen. Like før start av heatet, skjer det igjen!! Det begynner å regne, men denne gangen får alle lov til å bytte til regndekk. Det blir en tidslimit, og ingen får lov til å gjøre mer enn å bytte dekkene. Det blir fullstendig kaos inne i startgården, men vi får karten klar, og Elina er klar til å gjøre jobben på regndekk!

 

Hun får en litt dårlig start, og blir dyttet ut av banen, men kommer seg inn igjen og ligger nest sist. Allerede på den første runden klatrer hun opp fra P21 til P17. Etter runde 2 har hun plukket ennå en plassering, og det går også veldig fort akkurat nå. På runde 3 ligger hun som P15, og gjør et forsøk på å ta nok en plassering. Dette ender dessverre i en snurring og hun blir stående…..

Dette var veldig synd, for her kunne hun reparert mye av det tapte, men slik er det.

 

Da var det kun ett heat igjen, og her måtte hun plukke plasseringer. Det ble tørr bane igjen, og Elina får en kanonstart fra P20. Hun er oppe på P15 allerede på runde 2, men så blir det et par dårlige valg, og noen mislykkede forbikjøringsforsøk. Det viser seg også at bakakselen hennes er bøyd, så karten mangler toppfart. Hun ender til slutt som P20 i heatet, og dette holder dessverre ikke til finaleplass. Elina var skuffet, men denne gangen måtte hun kjempe i en altfor bratt motbakke. Vi har nok aldri opplevd så mange uheldige hendelser i løpet av et enkeltløp, dette var rett og slett ikke vår helg. Veldig synd, fordi Elina likte banen og her var det heller ikke så mye gummi på banen som vi opplevede i Italia. Elina viste bra tempo de få rundene alt fungerte, så vi føler absolutt at vi kunne fått en bra helg i Frankrike.

 

MEN, vi har lært så utrolig mye av denne opplevelsen her og FIA Karting Academy 2022 er noe vi vil huske for alltid!