Til helgen går det aller første billøpet i det nye mesterskapet Extreme E. Målsettingen er å skape oppmerksomhet rundt klimaendringer, og vise at elektrisk mobilitet fungerer overalt. Og i tillegg vise at kvinner og menn kan konkurrere mot hverandre i idrett på like vilkår.
Extreme E er navnet på et helt nytt bilsportmesterskap hvor det skal kjøres med elektriske terrengbiler på steder hvor klimaendringer allerede har gjort seg gjeldende. Det første løpet kjøres i ørkenen i Saudi-Arabia, og flere tidligere verdensmestere stiller til start; Jenson Button som har vunnet VM i Formel 1, Sebastien Loeb og Carlos Sainz som har vunnet VM i rally og Mattias Ekström og Johan Kristoffersson, som har vunnet VM i rallycross.
En kvinne og en mann deler på kjøringen i hver bil, og kjente kvinnelige bilsportutøvere som Mikaela Åhlin-Kottulinski og Jamie Chadwick deltar. Blant teameierne finner vi også to verdensmestere fra Formel 1, nemlig Lewis Hamilton og Nico Rosberg, samt andre kjente team fra motorsport som Abt, Andretti og Chip Ganassi Racing.
Continental er hovedsamarbeidspartner
– Extreme E er et banebrytende idrettsmesterskap som virkelig tar samfunnsansvar. Extreme E vil vise at elektrisk mobilitet er en del av klimaløsningen, og vil også skape mer oppmerksomhet om at klimaendringer allerede fører til dramatiske konsekvenser flere steder i verden. At mesterskapet i tillegg går i front i kampen for likestilling med både kvinnelige og mannlige deltakere gjør det bare enda mer interessant for oss som samarbeidspartner, sier Ida Maria Sætre, kommunikasjonsansvarlig hos Continental i Norge.
Continental er hovedsamarbeidspartner til Extreme E, og leverer også spesialkonstruerte dekk til de elektriske løpsbilene.
– Brennende hete og isende kulde, gjørme og sand – uansett hvor ekstreme forholdene er for både biler og mennesker, så trenger de et dekk med godt grep, god trekkraft og maksimal ytelse gjennom hele racet. Continental CrossContact LX, som var basis for de nye dekkene utviklet for Extreme E, er et velbalansert touring dekk med et mønster designet for å forbedre trekkraft og stabilitet på praktisk talt alle underlag. Vi videreutviklet dette ved å lage to helt nye dekk spesielt for Extreme E. CrossContact Xtreme Winter og CrossContact Xtreme Summer vil hjelpe deltakerne trygt i mål i verdens mest ekstreme racingserie.
Løp over hele verden
Det første løpet går i ørkenen i Wadi Rum i Saudi-Arabia den 3. og 4. april. Senere skal det kjøres ved Lac Rose, utenfor Senegal i Dakar, Kangerlussuaq på Grønland, Santarem i Brasil og Tierra Del Fuego i Argentina. Dette er alle steder hvor klimaendringer allerede gjør seg gjeldende, og i tillegg til å skape oppmerksomhet rundt dette, skal Extreme E jobbe sammen med lokale interesseorganisasjoner for å samle inn penger til klimaarbeid.
– Vi skal kjøre løp i ørkenen, på isbreer og i jungelen. Sport er den største underholdningsindustrien i verden, og det er trolig flere som følger motorsport enn som ser vitenskapelige dokumentarer på TV. Motorsport er den eneste idretten som kan utvikle teknologi som gjør at vi alle kan forurense mindre, så med Extreme E kan vi markedsføre elektrisk mobilitet, vi kan få økt oppmerksomhet rundt klimaendringer og utdanne millioner av mennesker om hva man er nødt til å gjøre for å ta vare på planeten, sier Extreme E-sjefen Alejandro Agag, som også har startet Formel E, et elektrisk mesterskap som minner om Formel 1.
Elektriske biler
Alle bilene fraktes mellom løpene på båten St. Helena, som er bygget om for å slippe ut så lite CO2 som mulig, blant annet med å bruke en annen diesel enn tidligere. Båten skal også brukes som et forskningslaboratorium for å forske på klimaendringer og løsninger på disse.
Alle bilene heter Odyssey 21, har 550 hestekrefter og veier 1650 kg. Bilene skal kjøre mot hverandre over to runder, hvor det er sjåførbytte etter en runde. Banene skal gå i terrenget og inneholde alt fra hopp til elvekrysninger, og vil minne om en kortversjon av Dakar Rally. Alle bilene skal lades med strøm fra hydrogen brenselceller, noe som medfører at det blir null utslipp i forbindelse med ladingen av bilen, og det blir lading av bilene mellom kjøringen på lørdag og kjøringen på søndag.
Alle løpene i Extreme E vil bli sendt på Eurosport.
Kalender 2021:
AlUla, Saudi Arabia, 3. og 4. april
Dakar, Senegal 29. og 30. mai
Kangerlussuaq, Greenland 28. og 29. august
Santarem, Brazil 23. og 24. oktober
Ushuaia, Tierra del Fuego 11. og 12. desember