Håkon Sveen Frøslid kjører for NM-gull i Rally Sørland lørdag. Opprinnelig utsatt fra begynnelsen av mai blir Rally Sørland nest siste løp i årets mesterskap, men Håkon kan avgjøre det hele ettersom han har en ledelse på hele 27 poeng etter seier i de tre første rundene.
-Jeg har tapt to mesterskap tidligere så og si på målstreken, men nå har jeg en reell og stor mulighet til å ta mitt første NM-gull i rally. Jeg kan imidlertid ikke ta seieren på forskudd, for grusveiene på Sørlandet er utrolig krevende, og årets rally har et veldig kompakt format, som gjør at en liten feil kan gi store konsekvenser for resultatet, sier Håkon Sveen Frøslid.
Håkon og kartleseren Jørn Listerud har vært suverene hittil i årets rally-NM i klassen for nasjonale 4WD-biler i sin Subaru Impreza Sti. Duoen har vunnet alle tre rundene som er kjørt denne sesongen med en seiersmargin på mer enn ett minutt. I forrige NM-runde i Grimstad var de raskest på samtlige ni fartsetapper.
-Du kan aldri ta noe for gitt i rally, fordi det er så mye som potensielt kan gå galt, både av teknisk og kjøremessig art. Og det nytter ikke å kjøre taktisk med god margin, fordi det ofte ender med at man blir ufokusert og gjør unødvendige feil. Rally Sørland har utrolig krevende veier, det er trangt og svingete og det er mye natur rett utenfor veien i form av bergknauser og trær som du helst bør unngå. Det er fantastisk moro å føle at du får «flyt» på så tekniske veier, når du kjenner at bilen nærmest danser gjennom skogen fra sving til sving. Jeg gleder meg enormt til helgens NM-runde, og kjører selvsagt for seier, sier 23-åringen.
Årets Rally Sørland blir spesielt krevende med et svært kompakt format, der løpets konkurransedistanse på 92 km er fordelt på bare fire lange fartsetapper. De to etappene Lindland og Solås, som kjøres to ganger hver, er kjente klassikere i norsk rallysport, men lengden på etappene og veienes karakter gjør det ekstra vanskelig.
-Det er selvfølgelig imponerende at arrangøren klarer å innby til et rally med hele ni mil fartsetapper, med det som i utgangpunktet bare er to veistrekninger. Løpets kompakte format, der fartsetappene blir bundet sammen med en kort transportetappe gjør det imidlertid vanskelig. Et problem på begynnelsen av Lindland-etappen kan føre til at man får et enormt tidstap fordi det ikke er noe mulighet til å gjøre noe med bilen på det som faktisk er løpets halve konkurransedistanse, sier Håkon Sveen Frøslid.
Med sin store ledelse i NM har imidlertid Håkon to «matchballer» i årets mesterskap. Lykkes han ikke på Sørlandet i helgen vil han likevel kunne bli Norgesmester med et godt resultat i NM-finalen Rally Hedemarken 14 dager senere.