Pressemelding: Utfordrer Norgeseliten

André Westbye fra Dal i Eidsvoll er en merittert fører innen norsk asfaltracing. Han er blant annet tidligere vinner av både svensk og nordisk mesterskap i sportsvognracing og er vant til å håndtere svært høye hastigheter på bane.

En ren NM-tittel har han derimot ikke, og nå sikter han mot gull i årets sesong, som teller hele 18 enkeltløp. Det er ikke en hvilken som helt klasse André satser i, han skal nemlig kjøre mot noen av de raskeste bilene i Norge.

Det er ventet stor interesse fra media, og det sendes direktesendinger fra alle løp.

 

Profesjonelt

André kjører for det profesjonelle SSCT-teamet og stiller til start i årets NM i teamets Ultima GTR – GT1. Klassen vi snakker om er den raskeste racingklassen i landet, nemlig GT1.

– Du har vært borte fra sporten i mange år, hvordan ser du på mulighetene denne sesongen?

– Ja, det er mange år siden jeg selv kjørte en hel serie i racing, mye på grunn av familie og jobb i egne bedrifter. Min sønn Steffen startet med Shortcar racing i fjor og leverte en flott sjetteplass i sin debutsesong, men det er liksom ikke helt meg å bare være tilskuer på stevnene. Nå er det på tide å teste egne ferdigheter igjen, sier André.

– Når det er sagt, så deltar vi med totalseier som mål, som alle andre også selvsagt gjør, så får vi se hvor lang tid vi må bruke på å nå det målet. Jeg trenger mye trening selv, også i forhold til ny bil, og vi er klare til tester allerede i april. Jeg kjører alltid for seier, men uhell kan jo også skje.

NM gull er målet, men det er klart at vi må arbeide hardt, fokusert og målrettet for å nå den målsettingen.

 

Teamsjefen bekrefter

Daglig leder i SSCT, Per Anders Johansen, bekrefter satsingen.

– Ja, André stiller til start i full NM-runde i årets sesong i vår Ultima GTR. Budsjettet er mer eller mindre klart, og bilen er også straks klar til test, forteller Johansen.

– Hva tror du om André sine muligheter?

– Han er en erfaren fører som er vant til ekstreme biler og høye hastigheter, og vil nok også trenge all sin erfaring i denne klassen. Dette er jo noe av det råeste man finner på norske baner og nivået er svært høyt. Klassen huser også meritterte internasjonale førere, uttaler Johansen videre.

– Han har en personlig målsetting om NM-gull allerede i år. Teamet har vel sagt at det er realistisk innen to år. Det hele kommer egentlig an på hvor raskt han føler seg hjemme i bilen og finner den «gode følelsen». Vi skal legge alt til rette for André slik at han kun behøver å fokusere å sin del av arbeidet. Finner han ut av bilen raskt, så kan dette gå helt opp til seierspallen allerede i år.

 

Fabrikkbygget racerbil

Ultima er en Engelsk produsent av supersportsbiler med samme navn. Bilen André skal kjøre er en tidligere fabrikkbygget racer som er kraftig modifisert og ombygget her i Norge. I utgangspunktet er den produsert i England. Den veier litt over 1.140 kilo og har en Chevrolet V8 som yter godt over 650 hestekrefter.

Høyden på bilen er kun 95 centimeter, og den har full downforce (marktrykk) som suger bilen fast til underlaget over en viss hastighet. Motoren er bygget her i Norge, av Eng´s Auto AS i Trøgstad.

 

– En ting er sjåføren, men vi vet jo at bilen også må være konkurransedyktig. Er den det?

– Ja, dette er en mulig vinnerbil i årets NM i GT1. Det står verken på bilen eller teamet, så her er det egentlig helt opp til meg selv. Det forutsetter selvsagt at vi unngår uhell underveis, påpeker Westbye.

– Jeg vil trenge en del tid i starten for å venne meg til bilen og hastighetene igjen. Spørsmålet vi alle lurer på er når det er på plass. Det ser vi utover i sesongen.

 

Under løpshelgen er opp mot 10 personer involvert rundt kun denne bilen, i en eller annen form. André vil få god support fra teamet, noe som også er nødvendig i denne klassen. Det gjør at han kan sette søkelys på egen innsats og forsøke å presse rundetidene ned.

De tre første NM-finalene i GT1 arrangeres på Vålerbanen den andre helgen i mai.