Andreas Mikkelsen avsluttet Rally Korsika med å vinne den siste etappen. Det holdt til 6. plass i årets tredje runde av Intercontinental Rally Challenge (IRC). En punktering siste dag frarøvet Škoda-føreren en mulig pallplass.
Med to Fabia S2000 på pallen, opprettholder Skoda sin posisjon som den ledende bilprodusenten i sammendraget i IRC.
Jan Kopecký (Skoda Motorsport) kjørte inn til 2. plass, bare 15,5 sekunder bak vinneren Thierry Neuville, mens 3. plassen gikk til Freddy Loix (BFO Škoda Rally Team).
Strategien til Andreas Mikkelsen var å holde et høyt tempo, men å ta for store sjanser på de svingete og utfordrende fjellveiene på Korsika.
Med Ola Fløene i høyrestolen, kjørte Andreas stabilt og var blant de fem raskeste på etappene de to første dagene. Etter solid og feilfri kjøring var nodmannen en av tre som kjempet om andreplassen før siste dag. Kun 5,6 sekunder skilte Andreas, Kopecký og Loix etter nesten to timer med fart. Dermed var det duket for en spennende kamp mellom de tre Fabia S2000-sjåførene før den avsluttende dagen på Korsika.
Den tredje og siste dagen var lokalisert i nærheten av Ajaccio. Tre etapper i fjellene, som hver skulle kjøres to ganger, skulle avgjøre det hele. Mens Kopecký og Neuville etter hvert kjempet om seieren, ble det en enda tettere kamp mellom Andreas og Loix om den siste pallplassen. Andreas sikret seg et overtak på belgieren, og kjørte ut på SS12 med en to sekunders ledelse. Dessverre hadde han ikke marginene på sin side, og punkterte på slutten av etappen. Et lite kutt i siden av dekket spolerte håpet om å entre seierspallen. I intens varme måtte de stoppe for å skifte dekk, og Andreas tapte 3.40,8 minutter og raste fra 3. til 8. plass.
På den siste etappen satte Andreas virkelig inn støtet, og ingen kunne matche hans tid i mål. Med raskeste tid på den avsluttende etappen klatret han til sjetteplass, bare 1,9 sekunder bak Bruno Magalhães på plassen foran.
Til tross for den kjedelige punkteringen, var det ingen nedbrutt unggutt som kom i mål.
– Dette har vært det beste rallyet jeg noen gang har gjennomført på asfalt. Vi hadde en god rytme gjennom hele løpet. Vi var til tider presset hardt presset, men følte ikke at vi tok noen sjanser. Jeg kunne pushet enda mer hvis det hadde vært nødvendig. Vi hadde en flott kamp med Freddy Loix, men hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg vi hadde tatt ham. Og om du slår Freddy på et asfaltrally, så vet du at du har gjort en veldig god jobb, sier Andreas, som ikke har noen forklaring på den skuffende punkteringen.
– Jeg vet ikke hvorfor vi punkterte på SS12. Det var akkurat som om vi traff noe, men jeg vet ikke hva. Jeg merket ikke noe, ingenting skjedde, men vi måtte stoppe for å skifte hjul. Jeg har aldri vært så skuffet under et rally som når det skjedde. Men tross alt, så reiser vi hjem fra Korsika med en mengde positive erfaringer. Vi leverte konsekvent raske etappetider, og var i stand til å kjempe jevnt med asfalteksperter på et svært teknisk krevende asfalt rally. I tillegg avsluttet vi med å vinne siste etappe. Selv om det ble stang ut denne gangen, er jeg overbevist om at vår dag kommer – før eller senere!
Neste løp på IRC-kalenderen er Prime Yalta Rally i Ukraina (2.-4. juni).
Resultater Rally Korsika
1. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Peugeot 207 S2000)….3.20.51,0
2. Jan Kopecký/Petr Starý (Škoda Fabia S2000)….+15.5
3. Freddy Loix/Frédéric Miclotte (Škoda Fabia S2000)….+1.02.6
4. Pierre Campana/Sabrina de Castelli (Peugeot 207 S2000)….+3.59.5
5. Bruno Magalhães/Paulo Grave (Peugeot 207 S2000)….+4.28.2
6. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (Škoda Fabia S2000)….+4.30.1
7. Julien Maurin/Olivier Ural (M-Sport Ford Fiesta S2000)….+4.33.3
8. Toni Gardemeister/Tapio Suominen (Škoda Fabia S2000)….+6.33.3
9. Patrik Sandell/Staffan Parmander (Škoda Fabia S2000)….+828.8
10. Jean-Mathieu Leandri/Pierre Marien Leonardi (Peugeot 207 S2000)….+9.41.5