Årets finale i Racing-NM ble denne helgen kjørt på Vålerbanen. Mange blomster og trofeer ble delt ut til de nesten 150 sjåfører som kjørte en finalen der det var vekselsvis både vått og tørt.
Mest hastverk hadde sjåførene i GT 1 og 2, som kjørte begge sine finaler på lørdag, for så å reise til Rudskogen og kjøre der på søndag. GT1-fører Roger Hermansen vant begge finalene og han tok dermed NM-tittelen foran Joakim Ottersen og Vidar Frogner. I GT2 vant Wiggo Dalmo det første løpet og Gisle Valen det andre. NM ble vunnet av Valen foran Dalmo. Christian Nilsen tok tredjeplass, til tross for at han tok flest seire i år.
I GT3 forsvarte André Falkenhaug sitt NM-gull fra i fjor. Han avsluttet året med seks strake seire! Steffen Andre-Feet kom på andreplass og Bjørn Tvedt kom på tredje.
Andre Linder vant GT4, men det var en delvis dramatiskhelg for ham! Han startet med å vinne det første løpet, men i det andre eksploderte bremseskiven og knakk begge kalippere og hjulet da han kjørte av banen. Det var ikke mulig å fikse dette før den tredje finalen, som han ble tvunget til å se som tilskuer. Frode Egeland, en av finalistene som hadde håp om å gi Linder kamp om tittelen, måtte dessverre bryte første finale. Men da Linder ikke fikk kjøre siste finale, var det en ny mulighet. Men da ble Egeland kjørt av banen, og NM-gullet gikk til Linder foran Egeland og Andreas Lie som vant andre finale.
Vi gjør oppmerksom på at NM-resultatene i GT-klassene er uoffisielle foreløpig.
Den nye rekrutteringsklassenGT4B var ikke så mange deltakere som man hadde håpet på før sesongen, men noen tapre sjåfører var med under året. Håvard Kollen vant klassen før Geir Gillebo og Thomas Hårajuvet .
Formula Basic-førerne viste frem gode gamle takter da de bød publikum på tett racing og mange forbikjøringer på Vålerbanen. Da støvet hadde lagt seg hadde Mads Emil Siljehaug vunnet det første løpet foran Theodor Olsen og Aleksander Istad. Formula Basic har en litt annen oppstilling. De kjører norgescup gjennom hele sesongen, mens det aller siste løpet i siste runde er NM. Der kan alle vinne, for det er jevnt i klassen. Dessverre ble ikke NM-finalen så spennende som prefinalen denne gangen. Siljehaug tok starten og fikk straks en luke til de andre. Vi fikk derimot se en hard kamp om andreplassen mellom Olsen og Istad som kjørte forbi hverandre hele tiden. Etter en avkjøring av Istad var det klart at sølvet gikk til Olsen og Istad måtte nøye seg med bronse. Siljehaug tok dermed sitt andre strake NM-gull. Han vant også Norgescupen og Ker-Ice Cup. Neste år vil det bli pengepremier i klassen. Forhåpentligvis vil vi se mange flere sjåfører da.
Henrik Krogstad har vært årets utropstegn i Seven Racing. Han begynte den siste helgen med å sette standarden i kvalifiseringen. Det første løpet ble imidlertid vunnet av Oscar André Sandberg, som endelig hadde fått sortert ut bilen sin. Krogstad kom på tredje. Resultatet gjorde at spenningen om hvem som skulle bli mester vedvarte til det siste løpet. Med omvendt startrekkefølgen tok Torbjørn Heglum starten, og han fikk en liten luke gjennom sjikanen, men snart var han en jaget fører. Sandberg feilet stygt i starten og kom ut sist av alle. Han kjørte den raskeste av alle i begynnelsen av løpet, og plukket raskt noen plasseringer. Jörn Martin Aalerud tok ledelsen tett jaget av Ådne Halstenrud. Litt bak dem hadde Sandberg en god kamp med Krogstad.
Dessverre brøt Krogstad av bakakselen og det ble svært glatt på banen. Aalerud turte ikke ta en sjanse, og han slapp frem Halstenrud som vant løpet før Aalerud og Sandberg. Aalerud visste at andreplassen var nok til å sikre NM-gull foran Halstenrud og Sandberg. Krogstad var med i kampen om mesterskapets medaljer helt til bakakselen kollapset, men han fikk trøste seg med å ta juniorcupen.
De historiske racerbiler blir bare flere og flere av. I klassen for biler før 1965, var det Lars Ingebrigtsen som var raskest i kvalifiseringen og vant det første løpet for Morten Chr. Schønheyder og Jan Olsson . I det andre løpet vant Olsson foran Ingebrigtsen og Per Jørgensen. Schønheyder ble NM-mester før Erik Dobloug og Vidar Østbråthen.
I klassen for de nyere historiske biler fikk Holm Jacob Matheson virkelig slite for seieren denne gangen. Han hadde Rune Rødset i nakken fra start til slutt, men han klarte å holde seg unna og vinne begge løpene. Olav Rygge og Aiman Timraz delte tredjeplasser. I NM vant Rygge før Atle Ramberg og Rødset .
Shortcar er alltid en fryd for øyet. De byr alltid publikum det lille ekstra. De var største klassen i helgen med 29 biler. Vidar Haugen kom til Vålerbanen som leder av mesterskapet, men det var en tøff helg for ham og han så tittelen gli ut av hendene … Martin Barry Berg hadde en perfekt helg. Han vant begge løpene, og han vant NM-tittelen før Sivert S Johansen og Haugen .
BMW Cup & Corsa Italiana var gjesteklasser denne helgen. Corsa Italiana har fem underklasser mens BMW Cup har bare en (bare to biler). Corsa Italiana 1, 2 og 3 kjørte sammen med BMW. Hans Rune Horne i en Alfa 75 tok pole og vant det første løpet før Karl-Magnus Kjendlie Felumb i en BMW M3 . I det andre løpet ble rollene byttet. Fred Arve Monsen kom på tredjeplass i begge løpene. I Corsa Italiana 4 & 5 vant Jens Hagen begge løpene fulgt av Anders Lorange. Arne Goderstad og Kjell Karlsen delte tredjeplassene.