NM-leder i GT1/2 Bjørnar Aas (bildet) gleder seg. Asfalten har knapt tørket på nye Rudskogen når Racing NM blir først ut på det som omtales som Nord Europas råeste racerbane til helgen.
Rudskogen Motorsenter mellom Sarpsborg og Rakkestad stod ferdig i 1990, men nå fremstår den i helt ny drakt etter å ha blitt utpekt som nasjonalanlegg for motorsport i 2005. Nå, fem år senere, er første byggetrinn ferdig, og banen har økt sin lengde fra 1,9 til 3,2 kilometer.
– Banen har ikke bare blitt lengre, men også den gamle delen fremstår som helt ny. All asfalt er lagt på nytt, og det er ikke mye som minner om det gamle baneanlegget. I tillegg har vi et nytt depot, men alt vil ikke være ferdig før den offisielle åpningen i 2012, forteller Harald Huysman fra Rudskogen Motorpark.
Selv om den offisielle åpningen er et år unna, så blir det en liten seanse fredag i 18.00 tiden for å markere at man skal begynne å ta i bruk den nye banen.
– Vi har invitert Sten Erik Nilsen til å kjøre de første rundene på banen. Sten Erik er trolig den som har flest runder på Rudskogen, og han har en imponerende merittliste i racing, sier Huysman.
Etter at Nilsen har kjørt noen æresrunder er det klart for deltakerne i Racing NM, og allerede lørdag og søndag går de første løpene på banen.
– Alt blir ikke helt som normalt ettersom Rudskogen fortsatt er en byggeplass. Men vi vet at deltakerne er svært forventningsfulle etter å få kjøre på den nye banen, og kommer med en positiv innstilling. Da er det lettere å bære over med at alle bekvemligheter ennå ikke er på plass i depotområdet, sier Ulf Johannessen fra Racing NM AS.
Den nye banen er ikke bare lang, men er også svært heftig med store høydeforskjeller og raske svinger. Banen, som er designet av den velkjente banearkitekten Hermann Tilke, er også bygget med moderne avkjøringssoner for å gjøre den så sikker som mulig. Derfor har publikum mye å glede seg til denne helgen.
– Vi håper publikum og presse tar turen til Rudskogen denne helgen for å se Norges råeste startfelt kjøre på dette fantastiske baneanlegget. Jeg kan garantere at det blir heftig når de raskeste bilene i GT-klassen holder fullt ned den nye langsiden, sier Johannessen.
Det er Bjørnar Aas som leder i NM i klassen GT1/2 foran helgens to løp på Rudskogen, men det er ikke langt ned til Roger Hermansen, som også kjører en Porsche 911. Per Henrik Skjolden i en Opel Astra DTM ligger på tredjeplass foran Joakim Ottersen i en Jaguar V8 Star, og de to Corvette-førerne Havaard Lien og Frode Alhaug.
– Jeg har nesten ikke sovet den siste tiden fordi jeg gleder meg så mye til å kjøre på den nye banen. Jeg har vært der flere ganger, og jeg hadde aldri drømt om at den kom til å bli så bra. Det er så store høydeforskjeller at det er akkurat som å kjøre alpint noen steder. Det kommer til å bli superheftig, sier Bjørnar Aas.
I tillegg til GT1/2 kjøres det også løp i GT3/4, Seven Racing, Formel Basic, Shortcar og Porsche Club Racing på Rudskogen denne helgen. De første finalene starter lørdag klokken 15.30, mens søndagens finaler starter klokken 13.00. Mer informasjon finnes på www.racingnm.no