De norske GT-klassene vokser selv under pandemiåret 2020. RacingNM lanserer for neste sesong Skandinavisk mesterskap i GT+ i tillegg til NM-tittelen. Klassen får egen hovedsponsor.
Norsk Racing har, med sterk innsats fra arrangørklubbene NMK Solør, NMK Sarpsborg-Rudskogen og Racing NM hatt et svært godt år i 2020 med rekorddeltakelse. Totalt startet nærmere 200 deltakere gjennom sesongen og med betydelig vekst i GT klassene. Antall deltakere i GT-klassene har økt fra 62 i 2017 til hele 110 deltakere i 2020. Det vekker også interesse i utlandet hvor de norske GT-klassene får god medieomtale.
Det gjør at det allerede i 2021 jobbes mot å få på plass et skandinavisk mesterskap under reglementet til GT+-klassen med navnet Scandinavian GT Championship power by Mad-Croc Energy.
Håpet er at mesterskapet vil invitere deltagere fra Sverige, Danmark, og de øvrige nordiske landene som er landene i FIAs Nord Europeiske Zone (NEZ).
-Vi har fått henvendelser fra førere i de andre skandinaviske landene som ønsker å kjøre sammen med GT-klassen i Norge, og når interessen for klassen internasjonalt er stor, så ønsket Mad-Croc Energy å være med som klassesponsor og kunne være med å løfte klassen og ikke minst Racing NM enda mer, forteller daglig leder i Mad-Croc Norge, Radni Molhampour. som legger til at dette kommer alle deltagerne i Racing NM til gode.
-En av nyhetene er at det skal lages en studiosending fra hver NM-runde. Det vil lages en VIP-arena som bygges rundt Mad-Croc og Zyrus Engineering-traileren. I tillegg vil det i Scandinavian GT Championship bli delt ut Wildcards som vi vil komme tilbake med hvordan fungerer litt senere, forteller Molhampour.
Målet er å samle 15 til 20 værstingbiler til start, og klassen har i det siste fått svært god omtale i store deler av Europa. De lovpriser det norske reglementet, hvor man kan stille til start med omtrent hva som helst, så lenge man følger FIA sine regler for sikkerhet og at bilene godkjennes av arrangørens tekniske kontroll. Så i stedet for å satse på utelukkende på et internasjonalt reglement som FIA GT3 eller FIA GT4, får man i Norge et startfelt med en unik miks av biler med svært mange hestekrefter. Et eksempel er Zyrus Engineerings Lamborghini LP1200, som i utgangspunktet er en Lamorghini Huracan fra merkescupen Super Trofeo, og som nå er bygget om etter alle kunstens regler og fått 1200 hestekrefter. Radni Molhampour som drifter Zyrus Engineering bekrefter at de stiller med to biler i klassen.
I tillegg ser det ut til at de som kjørte GT+-klassen i år ønsker å kjøre det nye mesterskapet i 2021, og Jan Øivind Ruud som kjører en Stealth B7 og som innehar banerekorden på Vålerbanen gleder seg til en ny sesong.
-Dette er noe som jeg har utrolig stor tro på. Vi så hva vi fikk til i GT+-klassen denne sesongen. Helt råe startfelt og ikke minst helt utrolig racing. Med flere biler og utøvere fra flere europeiske land blir dette svært moro å få være med på, sier Ruud.
Leder i Racingseksjonen i Norges Bilsportforbund, Frode Alhaug, er pådriver for prosjektet sammen med Radni Molhampour i Zyrus Ingeneering, Jan Øivind Ruud og øvrige medlemmer i seksjonen. Vi har de siste to-tre år invitert svenske og danske førere til våre arrangement og vil gjerne utvikle dette videre. Med den oppmerksomhet GT klassene nå får utenfor landets grenser med GT+ i spissen, ønsker vi å toppe programmet.
-Den internasjonale anerkjennelsen er flott for det norske GT-mesterskapet og våre førere og funksjonærer. Racing seksjonen har arbeidet langsiktig sammen med arrangørene for å gi førerne best mulige arrangement og med den respons vi nå ser på deltakelse har vi et produkt å vise frem til samarbeidspartnere, sponsorer og nye førere. Vi ønsker å ta Norsk Baneracing til neste nivå i et nært samarbeid med team fra de «råeste» klassene i norsk GT, i første fase GT+. Heatene i GT+/GT1 er det mest spektakulære som vises på noen skandinavisk bane og er racing av svært høy kvalitet. Seriøse team og svært gode førere har fått oppmerksomhet fra miljøet i store deler av Europa og vi ønsker å tilby et skandinavisk mesterskap for GT+ biler fra og med sesongen 2021. Vi har også Tyske og Danske-klasser som ønsker å kjøre sammen med oss., sier Frode Alhaug, leder i racingseksjonen, og legger til.
-Det har vært en fantastisk utvikling i rekruttering og bredde i klassene GT5 og GT4 og med de råeste bilene på over 1000 hk biler i GT+ så skal vi levere underholdning og kvalitet de neste årene. Vi vil i denne forbindelse videreutvikle tjenesten med overføring på nett fra alle løpshelger. Situasjonen med den pågående pandemi vil selvsagt kunne påvirke fremdriften, men vi planlegger for gjennomføring i samråd med de til enhver tid gjeldende regler og forskrifter. Seksjonen går ut med preliminær terminliste i disse dager og mer informasjon om skandinavisk mesterskap vil bli tilgjengelig på våre hjemmesider etter hvert, avslutter Alhaug.