Norge er en stormakt i europeisk rallycross-sammenheng. Norske førere har tatt hjem 20 EM-gull siden 1978. I 1980 ble den første EM-runden kjørt på Lyngåsbanen ved Drammen. Nå er det Lånke Motorsenter på Hell i Trøndelag som står klar til å ta i mot EM-sirkuset.
Helt siden Martin Schanche kjørte hjem sitt første EM-gull i 1978 har Norge vært en dominerende nasjon i rallycross-EM. Schanche tok seks titler alene i sin karriere, og var den store helten på EM-arenaen Lyngås Motorbane i Lier ved Drammen på 80- og 90-tallet. 25 ganger ble det kjørt EM-runder i det legendariske grustaket som ble fylt av rundt 20 000 tilskuere til det som ble betegnet som bilsportens Homlemkolldag. Men etter løpet i 2004 sa NMK Drammen takk for seg som EM-arrangør. Da kom Momarken Bilbane på Mysen på banen. Der ble det kjørt i fire år før arrangøren kastet inn håndkle. Etter to år uten norsk runde er sirkuset nå klart for å innta Lånke Motorsenter, og det er 30. gang det vil bli kjørt en norsk EM-runde når deltagerne rullet ut på banen som av mange betegnes som den beste i hele Europa.- Etter to år uten norsk EM-runde var det en særdeles god nyhet i fjor høst da vi fikk beskjeden om at Norge og Lånke var på terminlisten i år. At representanter fra det internasjonale bilsportforbundet i tillegg har betegnet banen som en av de aller beste og sikreste gjør at vi gleder oss stort til EM-festen. Vi vet jo også hvor gode de norske førerne er, sier Bilsportforbundets president Roar Forgaard.
-Vi har fått mye skryt av banen, som er en av de få i Europa som er godkjent uten noen form for dispensasjoner, så alle våre 300 funksjonærer gleder seg til å ta i mot førerne. Vi har stilt de høyeste krav til sikkerhet, og er svært stolt over det anlegget vi kan presentere. I første rekke må den æren tildeles den gjengen som har lagt ned en enorm mengde timer på dugnad i løpet av fjoråret, sier Steinar Vordal (bildet) som er leder av hovedkomiteen for EM-runden.
– Jeg er imponert over kvaliteten på gruspartiene. Da vi testet banen i forrige uke ble det kjørt nærmere 400 runder uten at banemannskapene var utpå for preparering. Etter kjøringen var banen fortsatt i topp stand, og det er imponerende. Alt virker veldig bra, og nå gleder jeg meg virkelig til å stille til start her, sier Frode Holte fra det blide sørland som noe overraskende leder årets EM i selveste «Keiserklassen» Super Cars. Der kjører han en Volvo C30 med firehjulsdrift og en 560 HK under panseret.
Til tross for to år uten EM-runde på norsk jord, har de norske førerne forsynt seg grovt av gullmedaljer på disse årene. I 2009 gjorde de norske førerne Sverre Isachsen, Mats Lysen og Knut Ove Børseth rent bord og sørget for at laurbærkransen i alle tre klassen havnet i Norge. I fjor gjentok Isachsen triumfen. Før førerne ruller sine fartsmonster ut på banen i selveste Hell, er det norsk ledelse i alle klasser i årets sesong. Frode Holte leder som nvent klassen SuperCars. Andreas Bakkerud fra Bergen leder Super1600 og Lars Øivind Enerberg leder TorungCars. Med god støtte fra det norske publikummet bør det være norsk ledelse i alle klasser også etter runden på Lånke.
Norske Europamestere i rallycross
Martin Schanche, 1978, 1979, 1981, 1984, 1991, 1995
Eivind Opland, 1995, 1996, 1997, 1998
Egil Stenshagen, 1982, 1983
Ludvig Hunsbedt, 1993, 1997
Sverre Isachsen, 2009, 2010
Bjørn Skogstad, 1988
Guttorm Lindefjell, 2003
Mats Lysen, 2009
Knut Ove Børseth, 2009