Etter 12 års EM-pause, står Lydden Hill i England klar til å motta de norske og resten av EM-førerne i rallycross. 10 norske førere stiller på startstreken førstkommende helg.
Det er rekordtidlig EM-åpning i rallycross i år. Allerede i Påskehelgen kjøres første runde på engelske Lydden Hill. Det blir også første EM-runde med den nye divisjon 2, som nå er for biler homologert i gruppe A med bakhjulsdrift og motorer på maksimalt 2 liter. Bilene kan bygges om til bakhjulsdrift, som for eksempel Ove Børseths Ford Fiesta. Børseth er eneste norske deltager i denne klassen på Lydden Hill.
For fjorårets EM-toer i divisjon 1 Ludvig Hunsbedt, har ikke sesongoppkjøringen gått helt etter planen.
– For en halvannen uke siden ødela jeg motoren på en test i Sverige. Det satte en stopper for finjusteringene av motoren. Men vi har vært på Essay-banen i Frankrike og kjørt litt der, og det så i alle fall bra ut, forteller Hunsbedt.
Bedre traction
Forandringene fra fjorårssesongen har ikke vært store for kvindølen, men nye Reiger-dempere skal ifølge hovedpersonen selv gjøre susen.
– Fjæringsveiene er lengre, noe som gir bedre traction. Med flere runder på EM-banen i Frankrike, fikk jeg justert dette. Så mye ser bra ut i forkant av løpet på Lydden Hill, sier Ludvig Hunsbedt.
Han har gode minner fra banen han sist kjørte på for 11 år siden.
– Det skal bli artig å kjøre der igjen. Lydden Hill er en gammel traver som det skal bli gøyalt å få kjørt på igjen, smiler den rutinerte rallycrossføreren.
Merker finanskrisen
At EM-førerne har fått kjenne på smaken av den omstridte finanskrisen, er ikke til å legge skjul på. Flere av EM-førerne er usikre på om de kommer til å få kjørt hele sesongen.
– Jeg er stygt redd for at det kan bli tynnere startfelt mot slutten av sesongen. Hvis jeg midtveis merker at EM-gull ikke er mulig, setter jeg og teamet spørsmålstegn til å fortsette resten av sesongen, innser Hunsbedt og legger til:
– I så mange år som jeg har vært med, så nytter det ikke å kjempe om fjerde og femteplasser. Her går vi for gull, konstaterer han.
En annen som er bekymret, er Ole Kristian Nøttveit, men han takker sin hovedsponsor for kjøring hele sesongen.
– Det blir nok hele EM, men jeg hadde planer om å kjøre den nordiske serien også. Det ser det ikke ut til at det blir, dessverre, sier Nøttveit.
Bergenseren har store sportslige ambisjoner før sesongstart.
– Nivået er høyt, men vi går for A-finaler, slår Ole Kristian Nøttveit fast.
Han var nylig på test sammen med Hunsbedt, Guttorm Lindefjell og Frode Holte, og han er optimist før helgens kjøring.
– Jeg har aldri kjørt på Lydden Hill før, men jeg tror banen er morsom, og ikke altfor vanskelig. Dessuten er det ikke så mye grus, sier han.
Også Ludvig Hunsbedt syns nivået i Divisjon 1 har blitt bedre med årene. Aldri før har det vært så hardt å kjempe om EM-gull tror han.
– Det er mange som kan hevde seg. Man vet aldri hva folk kommer med, og hvor bra de kjører, sier Hunsbedt.
I divisjon 1A stiller tre unge norske førere til start i England. Thommy Tesdal i Opel Corsa og Mats Lysen i ny Renault Clio fikk en smak av EM i fjor. I tillegg er debutanten Anders B. Hansen med i sin VW Polo.
Følgende norske førere er påmeldt til løpet i England:
Divisjon 1:
Ludvig Hunsbedt, Volvo S40
Sverre Isachsen, Ford Focus
Ole Kristian Nøttveit, Ford Focus
Guttorm Lindefjell, Skoda Fabia
Harald Sachweh, Opel Astra
Frode Holte Volvo, S40
Divisjon 1A:
Mats Lysen, Renault Clio
Thommy Tesdal ,Opel Corsa
Anders B. Hansen ,VW Polo
Divisjon 2:
Knut Ove Børseth Ford Fiesta
Årets EM-runder
12-13 april Lydden Hill Race Circuit, England
2-3 mai Pista Automóvel de Montalegre, Portugal
9-10 mai Circuit des Ducs, Frankrike
30-31 mai Nyirádi Motorsport Centrum, Ungarn
6-7 juni Wachauring, Østerrike
4-5 juli Höljesbanan, Sverige
8-9 august Duivelsbergcircuit, Belgia
15-16 august Estering, Tyskland
5-6 september Tor S?omczyn, Polen
12-13 september Autodrom ?eská Lípa, Tsjekkia