Regnvåt NM-åpning bød på mye dramatikk

c_gislerud_2010.jpgDet ble mye fart og spenning på Vålerbanen under årets første NM-runde i racing. Skiftende værforhold og våt bane under lørdagens finaler gjorde forholdene vanskelige for de 170 deltakerene som møttes for å kjempe om NM-poeng.

Med fulle startfelt og mange nye biler var det duket for spennende racing på Vålerbanen. Grunnet den rekordhøye deltakelsen så arrangøren seg nødt til å kjøre to finaler allerede fredag kveld. Formula Basic og Porsche Club Racing var dermed de to eneste klassene som fikk kjøre finale på tørr bane. Det la imidlertid ingen demper på dramatikken.

Dramatisk rundvelt i Formula Basic
Det var Formula Basic som åpnet showet fredag kveld og det tok ikke mange rundene før det ble skikkelig action på Vålerbanen. Svenske Marcus Larsson og nordmannen Dag Wasmuth hektet i hverandre på enden av langsiden, og Wasmuth ble sendt på en luftetur han sent vil glemme. Bilen gikk rundt flere ganger før den til slutt endte opp ned i sandfellen. Det hele så svært dramatisk ut, men Wasmuth kunne krabbe uskadet ut fra restene av sin Formula Basic.

– Jeg er litt mørbanket, men ellers i god form. Bilen er det litt værre med, men jeg håper å ha den klar til den neste NM-runden som går på Rudskogen om en måneds tid, kunne Wasmuth fortelle etter den voldsomme rundvelten.

Den første finalen ble vunnet av regjerende norgesmester, Olav Opås. Under den andre finalen som ble kjørt på lørdagen lå han godt an til å gjenta bedriften, helt til 14-år gamle Elling Sebastian Aarvik bestemte seg for å vise hva han var god for i regnværet. I flere runder presset han Opås hardt, og etter en flott forbikjøring kunne han strekke i fra og kontrollere helt inn til mål.

Vanskelige forhold
Under lørdagens finaler ville værgudene ha et finger med i spillet, og mer eller mindre kontinuerlig duskregn gjorde forholdene vanskelige for mange av førerene. I Seven Racing, Shortcar og den nye GT-klassen var det mange førere som hadde sin fulle hyre med å holde bilene på banen. Noen uten videre hell. Seven Racing bød på helgens eneste rødflagg når nesten halve feltet sto igjen rundt banen under den andre finalen. I GT-klassen var det også mange som måtte gi seg før målflagget falt. Med mange nye ekvipasjer til start var de vanskelige forholdene i kombinasjon med 30-runders finaler kanskje meste laget for både biler og førere, men ingen kan nekte for at de sto for mye av underholdningen på Vålerbanen denne helgen. Så mange heftige racerbiler samlet på et sted var en fryd for både øyne og ører.

De gamle er eldst
En annen klasse med stor deltakelse og heftige biler var Historisk Racing. Ikke minst knyttet det seg stor spenning til veteranen Holm Jakob Matheson som i vinter har bygget om sin trofaste Ford Escort BDA til Historisk Racing. «Mathis» kom til Vålerbanen med 111 seiere under beltet med denne bilen, og det var tydelig at han fremdeles er sulten på flere pokaler. Det demonstrerte han allerede under kvalifiseringen der han var hele 3.6 sekunder raskere enn nærmeste konkurrent. Han fulgte så opp med å vinne den første finalen med en margin på hele 42 sekunder ned til Lars Kristian Ekorness. I den andre finalen holdt det imidlertid på å gå riktig så galt i det «Mathis» satset alt på å ta starten fra yttersporet inn i første sving. Det endte med en tur over sandfella og innen han kom seg ut på banen igjen hadde nesten hele feltet passert. Så begynte oppkjøringen. Den gamle Escorten nærmest danset rundt banen i det Matheson i løpet av kun fire runder passerte hele feltet og tok tilbake ledelsen. Da målflagget falt kunne ekvipasjen konstatere at seier nummer 113 var i boks.

h_j_matheson_10.jpg

– Nå føler jeg at vi er hjemme. Denne bilen har gått i mange grener og klasser opp gjennom tidene, men etter rundvelten på Bjerke for halvannet år siden har bilen blitt totalrestaurert og bygget opp som en historisk korrekt racerbil, forteller Holm Jakob Matheson.

Familielykke i GT og Porsche Club Racing
I GT og Porsche Club Racing var det spesielt ett navn som var verdt å merke seg, og det var Christer Gislerud. Christer stilte til start i både GT3 og Porsche Club Racing med sin Porsche 997 og vant like godt alle fire finalene han kjørte. I den første finalen i Porsche Club Racing satt han også like godt den beste tiden totalt under hele helgen. På toppen av det hele vant pappa Steffen Gislerud begge finalene i GT4 med sin gamle «super touring» BMW 320.

– Kona var veldig fornøyd med alle blomstene, men ikke like fornøyd med at vi kommer hjem med seks nye pokaler, fleipet Steffen Gislerud etter premieutdelingen.

Den neste NM-runden kjøres på Rudskogen Motorsenter den 19. – 20. juni. Her inviteres det til racing i klassene GT Racing, Seven Racing, Formula Basic, Standard Production, Porsche Club Racing og Shortcar.

Mer informasjon, samt alle resultater fra helgens løp finnes på www.racingnm.no.