Heftige «watersplashes», skiftende værforhold og over en million tilskuere venter Andreas Mikkelsen i hans femte forsøk i Rally Argentina.
For årets fjerde VM-runde har lagt til rette en fantastisk atmosfære for både deltakere og publikum. Den legendariske VM-runden blir en spennende utfordring for Mikkelsen og kartleser Anders Jæger, spesielt fordi Mikkelsen har litt å revansjere etter det brutte løpet i Rally Mexico.
– Nå blir det femte gangen jeg reiser til Argentina. Denne gangen skal jeg hjem igjen med hvert fall en pallplass, sier en optimistisk Andreas Mikkelsen før grusrallyet.
Stappfullt med tilskuere
I fjor ble det brutt for Mikkelsen, mens han i 2014 satte sin foreløpige bestenotering i Argentina med en fjerdeplass. Nå venter det et spennende rally med mange utfordringer, men Andreas gjør ikke annet enn å glede seg.
Og det er spesielt atmosfæren på sidelinja som er noe helt unikt med det søramerikanske rallyløpet. Det er ventet at over en million tilskuere vil finne veien ut på fartsetappene for å heie Mikkelsen og VM-eliten fram.
– Folkelivet i Argentina er noe helt spesielt. Hele slekta tar turen ut for å se på rally, og barbeque’n fyres opp over alt, sier Mikkelsen.
Store høydeforskjeller
El Condor-etappen er selve signaturen på løpet, med en høydeforskjell på hele 749 meter. Etappens høyeste punkt er 2138 meter, og den 26 år gamle Oslo-gutten gleder seg spesielt til denne fartsprøven.
– Der oppe er det spesielt. Det er som om du kjører på månen – det står folk på alle små knauser og plasser som finnes, sier han.
Været kan variere
Et annet signatur på løpet er de velkjente elvekrysningene, kjent som store «watersplashes». Et element som både er publikumsvennlig, men også en prøvelse for førerne. Og det vekslende været kan spille en stor rollet på løpets utvikling.
– Hvis det er tørre forhold, så kan man fint vinne løpet ved å kjøre først. Litt feiing av grus blir det, men ikke veldig mye. Været kan riktignok spille en stor rolle, for det er faktisk ikke mye regn som skal til før veien bare er dekket med gjørme. Og da blir «watersplashene» også en utfordring, sier nordmannen som ligger på en tredjeplass sammenlagt i VM etter tre kjørte runder.
Tidsplan Rally Argentina 2016 (lokal tid = 5 timer etter Norge)
Torsdag 21 april
19:08 SS1 Super Especial Cordoba (3,00km)
Fredag 22 april
08:18 SS2 Soconcho/ Villa Del Dique I (24,71km)
09:09 SS3 Amboy/ Santa Monica I (20,40km)
09:52 SS4 Santa Rosa/ San Agustin I (23,85km)
12:07 SS5 Super Especial Parque Tematico I 2 laps (6,04km)
Service Carlos Paz
15:05 SS6 Soconcho/ Villa Del dique II (24,71km)
15:56 SS7 Amboy/ Santa Monica II (20,40km)
16:39 SS8 Santa Rosa/ San Agustin II (23,85km)
19:09 SS9 Super Especial Parque Tematico II 2 laps (6,04km)
Lørdag 23 april
08:58 SS10 Villa Bustos – Tanti I (19,71km)
09:56 SS11 Los Gigantes – Cantera El Condor I (38,68km)
10:49 SS12 Boca Del Arroyo – Bajo Del Pungo I (20,52km)
Service Carlos Paz
13:57 SS13 Villa bustos – Tanti II (19,71km)
14:55 SS14 Los Gigantes – Cantera El Condor II (38,68km)
15:48 SS15 Boca Del Arroyo – Bajo Del Pungo II (20,52km)
Søndag 24 april
09:08 SS16 El Condor – Copina (16,32km)
10:51 SS17 Mina Clavero – Giulio Cesare (22,64km)
12:09 SS18 Power Stage El Condor (16,32km)
VM stillingen (3 av 14 løp)
- Sebastien OGIER, VW, Frankrike 77p
- Mads ØSTBERG, Ford, Norge 42p
- Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 33p
- Dani SORDO, Hyundai, Spania 30p
- Hayden PADDON, Hyundai, New Zealand 29p
- Jari-Matti LATVALA, VW, Finland 27p
- Ott TANAK, Ford, Estland 24p
- Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 15p
- Stephane LEFEBVRE, Citroën, Frankrike 10p
- Elfyn EVANS, Ford, GB 6p