Etter at Andreas Mikkelsen måtte bryte forrige VM-runde i Finland, ønsker han å slå tilbake med en plass på seierspallen i Rally Tyskland. – I fjor ble jeg nummer tre, og det hadde vært moro å gjøre det enda bedre i år, sier han.
Med VM-runde i Tyskland, er førerne tilbake på asfalt. Selv om Andreas Mikkelsen føler seg mer hjemme når han har grus under dekkene, så begynner 26-åringen å få et godt grep også på asfalt – og Oslo-gutten trives spesielt godt i Tyskland. Noe av det som gjør løpet i Tyskland spesielt, er de forskjellige veikarakterene som venter han og kartleser Ola Fløene.
– Det blir nesten som tre rally i ett løp. Den ene dagen er det smale veier og krappe svinger mellom vinranker i Moseldalen. Og vi skal kjøre på hard betong og hinkelstein på Panzerplatte. Der er det glatt, til og med på tørt føre. Det vil være ubarmhjertig hvis det regner. I tillegg skal vi kjøre gjennom skog og åkrer i Saarland. Det er forskjellig type asfalt for hver dag. Med veikryss etter veikryss, svinger veiene stadig til en annen kant enn det du egentlig forventer. Dessuten har vi erfart at været også skifter fort her nede. Men jeg ser frem til å sitte i bilen i Tyskland, for jeg liker fartsetappene veldig godt. Jeg håper å finne en fin rytme i kjøringen så fort som mulig, selv om det er utfordrende i dette løpet. Bortsett fra Monte Carlo, mener jeg at Tyskland er det vanskeligste løpet på asfalt, sier Andreas, som har deltatt i Rally Tyskland fire ganger tidligere. I tillegg til tredjeplassen i fjor, markerte han seg også på en positiv måte i 2012, da han sensasjonelt tok VM-poeng etter å ha blitt nummer tre på Power Stage i en Skoda S2000 – som er en langt motorsvakere bil enn WRC-bilene. Han har også andre gode minner fra VM-runden i Tyskland. I 2008 tok han nemlig sin første etappeseier i VM, og ble da samtidig tidenes yngste etappevinner i VM-sammenheng.
Som fabrikkfører for Volkswagen Motorsport, er løpet også teamets hjemmebane. De legger litt ekstra press på Andreas og hans to teamkamerater Sebastien Ogier og Jari-Matti Latvala.
– I år ble jeg beste Volkswagen-fører med tredjeplass. Vi ønsker selvsagt å gjøre det bedre enn det på hjemmebane. Derfor forventer jeg at vi vil være med å slåss om førsteplassen, men det er mange som vil blande seg inn i kampen om seieren, påpeker han.
Etter at Rally Finland endte med brutt løp, mistet han også andreplassen i VM-sammendraget. Denne sesongen har han vært på pallen i fem av de åtte VM-rundene så langt i sesongen.
– Bak Seb (Ogier), som er suveren i VM, er det tett. Jeg ønsker å gjenerobre andreplassen i VM med et godt resultat i Rally Tyskland. Målet er å kjempe om en plass på pallen, sier Andreas.
Tidsplan Rally Tyskland
Fredag 21 august
08:30 SS1 Sauertal 1 (14,84km)
09:43 SS2 Waxweiler 1 (16,40km)
11:05 SS3 Moselland 1 (23,24km)
11:50 SS4 Mittelmosel 1 (13,67km)
13:40 Service Messepark
14:40 SS5 Sauertal 2 (14,84km)
15:53 SS6 Waxweiler 2 (16,40km)
17:15 SS7 Moselland 2 (23,24km)
18:00 SS8 Mittelmosel 2 (13,67km)
19:30 Service Messepark
Lørdag 22 august
07:34 SS9 Grafschaft 1 (18,35km)
09:02 SS10 Bosenberg 1 (17,13km)
10:32 SS11 Arena Panzerplate 1 (2,87km)
10:45 SS12 Arena Pazerplatte 2 (2,87km)
11:05 SS13 Panzerplatte Long 1 (45,61km)
13:54 Service Messepark
15:31 SS14 Grafschaft 2 (18,35km)
17:06 SS15 Arena Panzerplatte 3 (2,87km)
17:26 SS16 Panzerplatte Long 2 (45,61km)
18:47 SS17 Bosenberg 2 (17,13km)
20:52 Service Messepark
Søndag 23 august
07:07 SS18 Stein & Wein 1 (19,59km)
08:11 SS19 Dhrontal 1 (14,08km)
09:21 Service Messepark
10:31 SS20 Stein & Wein 2 (19,59km)
12:08 SS21 Dhrontal 2 (Power Stage) (14,08km)
13:11 Service Messepark
15:00 Podium
VM poeng 2015 (etter 8 av 13 løp)
- Sebastien OGIER, VW, Frankrike 182p
- Jari-Matti Latvala, VW, Finland 93p
- Mads ØSTBERG, Citroën, Norge 84p
- Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 83p
- Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 70p
- Kris MEEKE, Citroën, Irland 54p
- Elfyn EVANS, Ford, GB 53p
- Ott TANAK, Ford, Estland 50p
- Hayden PADDON, Hyundai, Australia 44p
- Dani SORDO, Hyundai, Spania 39p