Marlene og Veronica Engan ble hyllet av selveste Fyrst Albert av Monaco da de på onsdag ettermiddag gikk i mål som vinnere i hydrogen-klassen i EVS Viking Rally.
Målgangen på løpet som startet fra Oslo mandag formiddag var en del av den store utstillingen og konferansen EVS 24 i Stavanger Forum. Søstrene Marlene og Veronica Engan, som er godt kjent fra rallymiljøet, kjørte en Quantum Prius hydrogen. De hadde ikke sto margin til nummer to i klassen, italienerene Paolo Marchese og Alessandro Pozzato i en Fiat Panda HyTran. På en tredjeplass i denne klassene ndte Jørn Paus og Torgeir Nakken i en Quantum Prius.
Det var ikke tvil om at det ble ekstra stas for Engan-søstrene som kjørte for Team NAF da selveste Fyrst Albert fra Monaco tok i mot dem utenfor Stavnager Forum sammen med et enormt presseoppbud.
– Det var litt stort å møte ham. Vi har vunnet rallyløp før, men dette var første gang en fyrste har møtt opp for å gratulere oss, sa Veronica Engan til Rogalands Avis.
Det var ikke før like før målgang at jentene fikk vite at det var Fyrst Albert som skulle dele ut premiene.
– Vi hadde hørt at han skulle være her, men trodde ikke vi fikk møte han. Vi fikk beskjed om å vente litt for han skulle bestemme hvem han ville hilse på. Da vi traff ham gratulerte han oss og sa at vi måtte smile til pressen, sier Engan.
Henning Solberg, som var den som fikk størst oppmerksomhet av alle i løpet, endte nede på en 11.plass i hydrogen-klassen. Men så hadde da Henning ikke mindre enn ni forskjellige kartlesere i sin Ford Focus Fuel Cell underveis. Da hjalp det lite at han var raskest på neste alle slalåm-etapper, bakkeløpet i Korketrekkeren og inne på gokartbanen på Klepp. Han tapte for mye på regularity-etappene der man skal holde en nøyaktig gjennomsnittshastighet.
-Det hjalp jo heller ikke at bilen jeg kjørte var en amerikansk versjon av Ford Focus, så speedometeret var i miles. I tillegg var det noen altfor store hjul på bilen så speedometeret var uansett ikke stil å stole på. Men det var et morsomt løp, så jeg har hatt tre fantastiske dager, mente en alltid smilende Henning Solberg da han kom til mål med selveste Ådne Kverneland, eieren av ikke mindre enn sju Ford-forhandlere, som kartleser inn til Stavanger.
Men Henning bidro i hvert fall til show underveis. Høydepunktet var uten tvil da han med Lyngdals ordfører i kartleserstolen tok brekksladd og kjørte baklengs inn i målgården uten å berøre en eneste kjegle under autoslalåmen i Lyngdal tirsdag kveld. Det hører med til historien at han da fikk en bedre tid enn den han fikk da han kjørte rett vei over mål.
Henning Solberg fikk også mye oppmerksomhet da han stilte med selveste Kronprins Haakon som makker på første etappe fra Oslo til Drammen. Da måtte Henning også finne seg i å ta rollen som kartleser, mens Kronprinsen tok plass bak rattet.
I klassen for Plugg Inn Hybrider var det kjente bilsportsnavn som vant. Inge Møller med Even Wiger i kartleserstolen vant denne klassen i en Amberjak Prius.
Elbilene kjørte en noe annen rute enn hydrogen- og plugg inn hybridene. Blant deltagerne i elbilklassen var det Gunnar Sømåen Birkenfeldt og Andreas Handeland som vant i en Tesla Roadster.