Samlet lang bilsporthistorie

Ford Røhneselmer Asfalt Classic ble en stor suksess med over 230 påmeldte racersjåfører på Rudskogen Motorsenter.

Det var samlet svært mange gromme racerbiler på Rudskogen Motorsenter denne helgen da Ford Røhneselmer Asfalt Classic ble arrangert som en del av Racing NMs tredje runde i årets Norske mesterskap i baneracing.

Fra 30-tallet
Det var samlet racerbiler fra 30-tallet og helt frem til dagens moderne racerbiler. Det vil si omtrent 90 års bilsporthistorie på ett sted. Dette ble også vist frem gjennom en defilering av Ford Røhneselmer som inneholdt mange ulike typer av racerbiler som Ford har produsert de siste tiårene, men også andre modeller.

Det ble også kjørt NM-runder i Historisk Racing med biler fra før 60-tallet og helt til 90-tallet.

Gjeste-innhopp i Historisk Racing gjorde også Tommy Rustad denne helgen. Han hadde fått starten i 50 års gave av Petter Solberg, og det var knyttet stor spenning til om han klarte å hamle opp med det tøffe feltet i Gundersen Motorsport Historic 72-90. Dette var første gang Rustad kjørte bilen, og første gang har konkurrerte på nye Rudskogen, men Rustad viste at han mestret Ford Escort RS1800en og satte bestetid på kvalifiseringen med 1.51.464 og dermed kunne han starte i pole. Rustad bomgiret fra andre til tredjegiret i første finale, og mistet mange meter som gjorde at han ikke klarte å kjempe om seieren i lørdagens finale.  I begge løpene måtte Rustad se seg slått av Tor Magne Tjemsland og Mathias Havdal.

–    Dette har vært veldig moro. I dag hadde jeg ikke sjans til å følge teten, men vi fikk to pallplasser og det er bra. Jeg har ikke kjørt løp på Rudskogen siden 1993, så det begynner å bli en stund siden, sier Tommy Rustad etter søndagens tredjeplass, og løfter hånden til Tor Magne Tjemsland opp i været.

Helt likt i GT5
Før helgen var det Herbjørn Haug som ledet den svært spennende NM-kampen i GT5 som er den største GT-klassen, men etter helgens tre finaler fikk vi en ny situasjon. Marius Solli Poulsen og Herbjørn Haug er likt i kampen om NM-gullet. Fortsatt gjenstår det to NM-runder før vinneren skal kåres.

Marius Solli Poulsen var best på vått, og vant to av tre finaler denne helgen.

– Dette var utrolig moro. Vi har jobbet godt med bilen, og funnet ut et par ting som har gjort den mye bedre, smiler Poulsen lurt. Han var overlegen på de to finalene på regn, men på tørt var Herbjørn Haug best og vant søndagens første finale.

– De har virkelig gjort hjemmeleksa si, så jeg må bare gratulere Marius, men vi har ikke gitt oss, smiler Haug, som nå deler NM-ledelsen med Solli Poulsen. Haug fikk med seg to andreplasser og en seier.

Dermed drar de to i fra resten av NM-feltet.

Gledelig var det å se at Heidi Frydenhaug endelig var tilbake på pallen, og at teamet endelig har fått klar Peugeot 205en som de skulle bruke denne sesongen. Frydenhaug fikk med seg to tredjeplasser og en fjerdeplass.

Fjorårets NM-vinner Erik Halvorsen var også han tilbake på pallen etter en trøblete sesong så langt.

– Det har virkelig vært stang ut for oss. Moro at vi endelig fikk det til å stemme i siste finale i dag, og vi var ikke langt unna andreplassen, forteller han, etter sin andre pallplassering denne sesongen.

Heitmann i føringen
Tom Heitmann ledet før helgen NM-klassen GT4 og etter helgen har Heitmann dratt ytterligere i fra i sammendraget. Det gjorde at Heitmann kunne smile fra øre og til øre etter seieren i søndagens finale.

–    Vi er veldig godt fornøyd, og veldig moro å kjøre inn til seier i dag, smilte han. Simen Tvete i sin Renault Clio kjørte svært fort på Rudskogen og vant begge finalene på lørdag, men Tvete har ikke tatt poeng i klassen tidligere denne sesongen, og måtte i tillegg bryte søndagens finale.

Opptur og nedtur
I GT3 fikk Per Støldal en skikkelig opptur etter en overbevisende seier i lørdagens finale i NM-klasse 2 med GT2 og GT3. Han vant med mange sekunder til sin argeste konkurrent og NM-leder Olav Rygge på den dyvåte asfalten på racerbanen i Østfold.

–    Det smakte så utrolig godt, sa Støldal etter seiren, men lykken ble kortvarig for føreren fra Sandefjord.

–    Etter opptur kommer nedtur. Jeg lå og kjempet om andreplassen da det smeller rett foran meg. Jeg klarte ikke komme meg unna og kjørte rett i dem. Da måtte vi bryte de to siste finalene. Det var veldig synd, for vi hadde tempoet inne. Racing er brutalt, men vi er klare på Vålerbanen om tre uker, sier Støldal tappert.

Dermed var det dekket for Olav Rygge som igjen kunne reise fra Rudskogen Motorsenter med to førsteplasser og en andreplass i GT3, og dermed økte sin NM-ledelse og han beholder også ledelsen i Tag Heuer GT Master. I GT2 som kjører i samme NM-klasse som GT3 var det Frode Alhaug som kom best ut av helgens NM-runde. Han fikk med seg to førsteplasser og en andreplass med sin Chevrolet Corvette. Jarl Nilsen i Dodge Viper vant lørdagens finale i GT2.

I NM-klasse 1 var det NM-leder Fredrik Sørlie som gjorde som han ville, og vant alle tre løpene i klassen GT+ og GT1 med sin Lamborghini Huracan. Dermed utøkte han NM-ledelsen. Hyggelig var det også å se Dagfinn Larsen tilbake på pallen med sin Ginetta G50. Larsen krasjet stygt under NM-åpningen på Rudskogen, og har brukt nesten tre måneder på å få bilen klar. Han tok med seg to andreplasser.

Mer info om arrangementet finner dere på www.racngnm.no