-Det er noe av den samme følelsen som da jeg skulle kjøre mitt første bilcross-løp som 18-åring, sier Petter Solberg foran debuten med ny Subaru Impreza WRC2008 i Akropolis Rally.
Det greske VM-løpet har alltid vært spesielt for Petter Solberg etter at han kjørte inn til 2. plass bak Colin McRae i 2001. For første gang i karrieren kunne Petter da innta seierspallen i en VM-runde. Mindre spesielt blir det ikke i år når Petter og hans kartleser Phil Mills stiller til start med den helt nye Subaru Impreza WRC2008.
-Jeg gleder meg som en unge. Jeg kjenner jeg har litt av den samme følelse som foran mitt første bilcrossløp som 18-åring da førerkort og lisens var rykende ferske i lomma. Jeg er veldig spent, sier Petter Solberg like før han starter gjennomkjøringen av løypa i Hellas.
Petter Solberg har vært med på utviklingen av den nye rallybilen helt siden den spede begynnelse. Senest i forrige uke kjørte han siste test før avreise til Hellas.
-Denne bilen er nesten som en baby for meg. Jeg har vært med på utviklingen nærmest fra tegnebrettet og frem til i dag. Den siste testen i forrige uke var svært oppløftende. Vi har fått en bedre vektfordeling, noe som gir bedre balanse i bilen, og også på alle andre områder virker den optimal. Det som blir spennende å se er hvor konkurransedyktig den er i forhold til konkurrentene. Det får vi aldri svar på i en test, sier Petter Solberg. Hvilke forhåpninger han har i første løpet med den nye bilen, vil han helst ikke snakke om.
-Alt er mulig. Jeg er mer tent enn noen gang, og det vil si 110 prosents satsing. Vi har en veldig gunstig startposisjon på fredag, og etter min mening er det ikke noe som skulle tilsi at vi ikke kan kjempe i toppen. Jeg skal i hvert fall gjøre mitt, og løpet i Hellas er et løp jeg liker godt, sier Petter Solberg som vant Akropolis Rally i 2004.
Det greske VM-løpet er en tøff belasting for både bil, fører og kartleser. Veiene er røffe, med til dels mye stor stein, hopp og sprett. Med andre ord en tøff utfordring for bilene. I tillegg kan man forvente temperaturer på over 30 varmegrader. Sammen med mye støv gjør dette løpet til en tøff påkjenning også for førere og kartlesere. Mange regner Akropolis Rally som den største utfordringen av alle i VM-serien.
For tredje året på rad er det en ny base for det greske løpet. I år er den lagt til en militær flyplass i Tatoi, 20 km nord for Athen sentrum. Der vil det også kjøres publikumsetapper både fredag og søndag. I år er det også startseremoni fra Akropolis i Athen sentrum igjen, torsdag kveld. Fartsetappene ellers er nærmest identiske med fjorårets. På fredag kjøres det i området vest for Athen, og det samme på lørdag. Søndagens etapper går nord-vest for hovedstaden. Totalt er det 20 fartsetapper på til sammen 339 km.
Foran årets 7. VM-runder er det finske Mikko Hirvonen som leder mesterskapet foran Sebastien Loeb og Subarus Chris Atkinson. Petter Solberg er på en 8. plass så langt.