Helgens NM-runder i racing på Rudskogen ble tettpakket med underholdning for tilskuerne.
Nye Rudskogen fremstår som et praktannlegg, og startfeltene i Racing NM byr på god underholdning. I den mest prestisjefylte klassen, GT1, gikk seieren til Haavard Lien i hans Chevrolet Corvette Trans Am begge dager.
– Haavard Lien kjørte et av sine beste løp noensinne på Rudskogen søndag. Han hadde pole posisiton, men Per Henrik Skjolden gikk rett i tet. Skjolden snurret imidlertid tidlig med sin DTM-Astra, og Haavard måtte derfor utenfor banen, slik at han tapte mange plasseringer. Likevel kjørte han seg opp til seier, sier Ulf Johannessen fra Racing NM AS.
Det var lenge Joakim Ottersen i en Jaguar S-klasse V8 Star som ledet, men han fikk litt tekniske problemer mot slutten, og endte på andreplass i søndagens løp.
I GT2-klassen var det Rune Ydstebø som vant lørdagens løp, mens Bjørnar Aas gikk helt til topps på søndag.
GT3 og GT4
I GT3 tok Bjørn Tvedt sin første seier med en Seat Leon Supercopa.
– Jeg har slitt litt med tekniske problemer tidligere i sesongen, men på Rudskogen fikk jeg blant annet noen råd fra Stian Paulsen, som kjører samme type bil som meg i Tyskland, og det fungerte bra.
I søndagens løp bommet imidlertid Tvedt på lufttrykket, og da ble det en tredjeplass bak Odd Rune Nærsnes og Thomas Solberg.
I GT4 tok Lars Faale og Frode Egeland hver sin seier.
Shortcar
Også de norskbygde bilene i Shortcar bø på god underholdning.
– Lørdagens løp i Shortcar ble veldig spennende, da vi hadde en utbrytergruppe på sju biler som dro i fra feltet. I denne gruppen var det bra fighting, og Per Anders Johansen vant til slutt foran den tidligere rallyføreren Sivert Johansen, forteller Shortcar-representant Gaute Øren, som selv ble nummer to i søndagens løp.
– I søndagens løp var det opptørkende bane, og regndekk viste seg å være det smarteste. De med slicks slet med festet, og Per Anders Johansen vant på regndekk.
Gaute Øren er også imponert over nye Rudskogen.
– Rudskogen blir bare bedre og bedre. Det er en utfordrende bane, og flere av svingene har flere idealspor som ser ut til å fungere like bra.
Seven Racing
I Seven Racing, hvor det kjøres med biler inspirert av Lotus Super 7 ble det to klare vinnere.
– I Seven var det to ganske overlegne vinnere denne helgen. Marius Johan Nakken var i en klasse for seg på lørdag, og på søndag kjørte Oskar Andre Sandberg seg opp fra sisteplass til en suveren seier. Men det var en veldig spennende fight om andreplassen mellom Sebastian Aarvik og Ronny Vestengen, som Aarvik gikk seirende ut av søndag, forteller talsmann for Seven Racing Rune Næss.
Det er fortsatt Daniel Bjørk Nordgård som leder NM, med fire NM-runder igjen å kjøre for Seven-gutta, som også skal kjøre to løp i Danmark før NM-finalene på Vålerbanen.
Historisk
Også i de to historiske startfeltene var det fine fighter om seieren. I klasse «G over 1300 og klasse H» var kjempet Mads Gjerdrum i Ford Capri og Holm Jakob Matheson i Ford Escort om seieren, og de tok også hver sin seier.
– Det var sikkert gøy for publikum å følge, men også i klassen «F&G under 1300» var det en spennende kamp om seieren mellom de to Lotus Elan-førerne Dag-Henning Nielsen og Jan Hroar Bjørklund.
Det var Nielsen som vant begge dager.
Formula Basic
I Formula Basic vant Tommy Østgård begge dager.
– Ungguttene i Formula Basic kjører så ryddig og imponerende. Det er veldig morsomt å se, sier Ulf Johannessen fra Racing NM AS.
I gjesteklassen Porsche Club Racing var det Ole Jacob Tudal som var først over mål i lørdagens løp, mens Pål Richard Eidsvold krysset mållinja først på søndag.