Fra 2025 trenger ikke klubbene lenger å søke om tillatelse fra Statens Vegvesen til å kjøre over gjeldende fartsgrense på løp og treninger.
I et møte mellom NBF, andre forbund og Statens Vegvesen ble det enighet om en rutine for hvordan dette skal praktiseres, og dette blir uten tvil en kjærkommen forenkling for våre arrangører. Fra 2025 er det NBF som søker på vegne av alle sine tilsluttede klubber, arrangører og baneeiere. Det vil si at NBF gir tillatelse på vegne av Vegvesenet for alle arrangement vi utsteder arrangørlisenser og banelisenser for.
For en baneeier som har betalt en banelisens med helårs treningsforsikring har allerede NBF innhentet tillatelse fra Statens Vegvesen til trening på banen hele året. Det er en forutsetning at banen er godkjent. Har banegodkjenningen gått ut, er ikke banelisensen og forsikringen gyldig før banen på nytt blir godkjent.
Når en klubb har betalt en arrangørlisens, mottatt lisensen og forsikringsbeviset, betyr det at arrangementet er godkjent både av NBF og av Statens Vegvesen. En enklere hverdag for klubbene.
Klubber som arrangerer Rally må fremdeles søke Vegvesenet om å stenge og kjøre på de veiene de skal bruke, men tillatelse til å kjøre over gjeldende fartsgrense vil ligge i arrangørlisensen.
Noen klubber har sendt søknader til Vegvesenet for 2025, og noen har fått sine tillatelser allerede.
Statens Vegvesen jobber nå med å oppdatere sin nettside med disse nye opplysningene. Det vil ta noen dager, men når den nye teksten er klar, kan dere lese mer her.
Med dette ønsker vi alle våre dyktige arrangører med alle sine uunnværlige frivillige funksjonærer lykke til med en forenklet 2025-sesong!