Sterk helg for Krognes

c_krognes_16_10
Etter en rekke sterke løp under høstsesongen i den Tyske VLN serien jaktet Christian Krognes (26) og teamkompisene Jesse Krohn og Victor Bouveng årets første seier på Nürburgring Nordschleife.

Som tidligere stilte de til start i en BMW M6 GT3 fra Walkenhorst Motorsport, men teamet hadde et vanskelig utgangspunkt etter å ha vært uheldige med strategien under den regntunge kvalifiseringen.

«Vi hadde rett og slett utrolig uflaks med en del gulflaggsoner som påvirket alle de raskeste rundene våre. Derfor måtte vi ta til takke med en tolvteplass, noe som på tross av det sterke startfeltet er langt unna der vi ønsker å være»

Den finske BMW-føreren Jesse Krohn startet løpet for Walkenhorst Motorsport, hvor teamet valgte å sette på tørrværsdekk med mønster. Ettersom banen stadig var våt ved løpsstart var det et dristig trekk, men etter en runde skulle det vise seg at det var det beste valget. Mens teamene rundt finnen slet på regnværsdekk avanserte Krohn stadig, og etter en drøy time var han oppe på fjerdeplass etter svært solid kjøring.

Like etter gikk han i pit og byttet med svenske Victor Bouveng, som tross god kjøring mistet én plassering til et fabrikksteam fra Audi. Da Krognes gjorde seg klar for å kjøre det siste passet var det klart at det kom til å bli hardt å nå målet om en topp 3-plassering eller seier, men det ble bestemt at man skulle gi alt likevel.

«Ettersom mye kan skje mot slutten av et firetimersløp med ulike pit-trategier så vi på det som mulig å nå pallen, men da måtte vi også gi alt. Derfor gikk jeg ut med en offensiv innstilling, og forsøkte å kappe ned forspranget til bilene foran fra første meter»

Etter en runde passerte han også en konkurrent fra Mercedes-AMG, og var dermed oppe på fjerdeplass – med tredjeplassen innen rekkevidde. På Formel-1 delen av banen traff han i midlertidig et vått område med ytterhjulet inn mot en sving, noe som sendte bilen 180 grader rundt før den stoppet en kort periode.

«Det føltes frustrerende der og da, men bilen var uskadet og det var bare å komme seg av gårde igjen. Jeg har trent mye mentalt for å riste av meg slike hendelser gjennom hele sesongen, og det fikk jeg bruk for denne gangen. Vi mistet to plasseringer på hendelsen, så det var bare å jage videre»

Krognes satte stadig nye beste sektortider for alle bilene på banen, og avanserte raskt opp til en femteplass. På den nest siste runden tok han også igjen nærmere halvminuttet på fabrikksteamet Phoenix Racing og deres Audi R8, hvor det ble en durabelig kamp på den siste runden.

«Jeg forsøkte virkelig alt, men det gikk bare ikke. Audien går noe raskere rett frem enn BMW’n jeg sitter i, og derfor hadde jeg ikke mulighet til å legge meg i vindskyggen og kjøre forbi han på den siste langsiden. Frank Stippler, som satt i Audien, visste akkurat hvordan han skulle legge bilen ute på nordsløyfa, som er utrolig trang og vanskelig å passere på»

 

Walkenhorst Motorsport endte dermed på femteplass totalt, noe som var et godt resultat etter det vanskelige utgangspunktet fra kvalifiseringen.

«Umiddelbart var det selvfølgelig kjedelig med snurringen, men det er bare slikt som skjer. Jeg har ikke hatt en eneste krasj i år, og får derfor bare skrive den av på ulykkeskontoen. Bilen er hel og vi viste sterkt tempo også denne helgen, og seieren som vi har jaktet på i hele år er absolutt innen rekkevidde»

Neste og siste løp i den tyske VLN-serien går den 22. oktober.