Racerføreren Stian Paulsen (22) fra KNA Indre Ytre Østfold har vært i Spania og testet superbilen Renault Megane Trophy, men det vil bli en kostbar fornøyelse å kjøre en sesong med en slik bil.
-Det var en utrolig opplevelse. Det er rett og slett en formelbil med karosseri. Man sitter nesten midt i bilen og kjører, og det går så fort og er bare helt rått. Jeg var totalt utslitt etter en time i bilen, sier en opprømt Fredrikstad-gutt. Sammen med flere andre førere som i år har kjørt i klassen Renault Clio Cup var han invitert til Motorland Aragón like ved Zaragoza i Spania i forrige uke.
En Renault Megane Trophy er nesten så langt fra en Renault Megane gatebil som man komme. Det er en fullblods racerbil med en 3,5 liters V6-motor med 360 HK. Bilen veier ikke mer enn 950 kg.
-Det var noe helt nytt for meg. Bilen hadde for eksempel bare to pedaler. Clutchen var en knapp på rattet og giringen var også hendler på rattet. Jeg skulle gjerne tatt steget opp i denne klassen neste år, men da må jeg ha et budsjett på minst 1,5 millioner kroner, og det kan nok bli en tøff utfordring. Bilen er såpass spesiell at dette er ikke noe man kan drive i privat regi. Man må leie seg inn på et profesjonelt team om man skal ha noen sjanse, sier Stian Paulsen.
Stian Paulsen fikk siste halvdel av årets sesong i den belgiske Renault Clio Cup ødelagt av kyssesyken. Han merket også at han ikke er tilbake i god gammel form under forrige ukes test i Spania.
-Jeg ble fryktelig sliten. Det er klart det er krevende å kjøre en såpass rask bil i en time, men jeg har aldri vært i nærheten av å være så sliten etter å ha kjørt racerbil.
Det var i forbindelse med sesongens siste løp i Renault Megane Trophy på den spanske banen at Paulsen var invitert til å teste bilen. Totalt kjøres det er sju dobbeltløp i serien.
-Vi er i full gang med å forberede neste sesong, og har flere alternativer. Det tar nok en tid før jeg har klart hva jeg kommer til å kjøre neste år, sier Stian Paulsen.