Viktige og ikke minst spennende løp venter førerne i Subaru Cup som til helgen skal i aksjon på Rudskogen Motorpark. Når rallyførerne inntar asfaltbanen i Østfold vil det garantert bli underholdende.
Selv om de fleste av deltagerne i Subaru Cup er rallyførere, er det allikevel fire løp på asfaltbane man skal gjennom, og poengmessig teller de like mye som rallyløpene. Dermed er det en del nerver ute og går foran helgens to løp på Rudskogen. Skal Anders Aarsten Kjær fra NMK Larvik klare å forsvare sin ledelse? I så fall må ha få større utbytte av racingløpene i år enn han gjorde i fjor.
-Det er helt sikkert. I fjor gikk det altfor dårlig i baneløpene for mitt vedkommende. Jeg vet rett og slett ikke hva som var feil. Nå har vi hatt en test på Rudskogen sammen med de andre Subaru-førerne og da synes jeg det gikk bedre. Motormessig er bilen min bra, men jeg testet også Sivert Johansens bil, og kjørte fortere med den. Problemet er bare å finne ut hvorfor, sier en spent Anders Kjær foran helgens løp. Han satser maksimalt på vinne cupen der deltagerne kjemper om en premiepott på hele 900 000 kroner. Men til tross for tidligere gokarterfaring føler han seg ikke som favoritt foran løpene på Rudskogen og på Vålerbanen om to uker.
-Det blir spennende. I fjor kjørte jo både Marius Aasen og Pontus Tidemand veldig fort på banen. Jerker Axelsson er også god på asfalt. Men ikke noe er avgjort på forhånd, jeg kjører for seier, fastslår Anders Kjær.
I fjor dukket Marius Aasen (18) opp som en stor overraskelse i baneløpene i Subaru Cup. Den da 17 år gamle NAF Motorsport Asker & Bærum-føreren var ikke mer beskjeden enn at han vant ett av de to løpene på Rudskogen. Senere på året vant han også Bilsportforbundets talentkonkurranse Bilsporttalentet 2009. Nå har han forberedt seg på asfalt gjennom å kjøre Bohemia Rally i Tsjekkia i juli.
-Det løpet ga oss mye asfalterfaring, og det håper jeg skal komme godt med på Rudskogen til helgen. Baneløpene blir årets høydepunkt for meg, sier Aasen som ligger på en 6. plass totalt i cupen.
Pontus Tidemand fra Sverige, som vant et av baneløpene på Vålerbanen i fjor, har tidligere racingerfaring fra JTCC i Sverige. Han ligger på en 4. plass i cupen.
Andreas Mikkelsen, som ligger på andreplass i Subaru Cup, deltar ikke på Rudskogen. Han har hoppet av cupen for å konsentrere seg om sin internasjonale rallysatsing i IRC.
Den unge rallycrossføreren Jonas Dalseth Jacobsen fra NMK Hålogaland gjør et innhopp i Subaru Cup på Rudskogen. han vant Bilsportforbundets Bilcross Jr. Challenge i fjor, og kjører til vanlig rallycross i supernasjonal inntil 1600 ccm. Det skal bli spennende å se hva han utrette bak rattet på en Subaru Impreza.
Samtlige deltagere i Subaru Cup stiller med like forutsetningene. Bilene er helt identiske. Det er en Subaru Impreza Sti 2,0 turbo. I utgangspunktet rigget i henhold til det internasjonale gruppe N-reglementet, men med restriksjoner som for eksempel standard gir og differensialer. Dette er gjort for å redusere kostnadene. Bilene har allikevel en effekt på 285 HK, og motoren har et dreimoment på 580 Nm. Bilene har seks trinns tettsteget girkasse med elektronisk senterdifferensial med ti forskjellige innstillinger. I tillegg til de seks NM-løpene i rally, skal det også kjøres fire asfaltbaneløp på henholdsvis Vålerbanen og Rudskogen i august, og disse løpene står nå for tur.
På Rudskogen skal førerne i Subaru Cup gjennom trening og kvalifisering på lørdag, mens de skal kjøre to finaler på søndag. Begge finalene teller like mye.
Poengstilling Subaru Cup 2010 (etter 5 løp)
1. Anders Aa. Kjær, NMK Larvik, 102
2. Andreas Mikkelsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 85
3. Jerker Axelsson, SMK Trollhättan, 80
4. Pontus Tidemand, SMK Eda, 77
5. Sivert Johansen, NMK Tønsberg, 70
6. Marius Aasen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 69
7. Richard Haget, KNA Kongsvinger, 67
8. Jim Roger Haugom, KNA Kongsvinger, 36
9. Herman Tank-Nielsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 25
10. Thomas Kvam, NAF Motorsport Grenland, 18