Suksess for Petter og ildsjelene i Målselv

Petter Solberg var høyt og lavt. Smilte til alle, skrev autografer til alle, stilte opp på selfies for alle, og selvfølgelig ble han den sportslige vinneren også i Norges Råeste Bakkeløp.

Det ble noen utrolige dager for Petter og hans team da de gjestet Norge og Målselv med sin Farewell Tour i forrige uke. Fra onsdag var de på plass og det var ikke slutt før sent lørdag kveld eller natt til søndag da premiefesten var over. Petter strålte som sola i det fantastiske været i Troms, og han strålte også bak rattet.

For arrangøren av dette, i norsk sammenheng, unike bakkeløpet og etter hvert den unike bilsportfestivalen, KNA Troms, ble det også en fantastisk opptur. Med superildsjel Jan Helge Nilssen i spissen for en rekke frivillige, og med helhjertet støtte fra både ordfører Nils Ole Foshaug, forsvaret, lokalt næringsliv og politiet for å nevne noen, ble det en fest vi sjelden eller aldri har sett maken til i Norsk bilsport.

-Vi skal være en arrangementkommune. Vi har mange store arrangement og vi skal ha flere som vi skal hele tiden bli bedre. Norges Råeste Bakkeløp er noe vi setter stort pris på og som gir kommunen svært god reklame og dessuten gir det næringslivet omsetning. Det er ikke tvil om at kommunens politiske ledelse er svært positiv til dette arrangementet, sier ordfører Nils Ole Foshaug.

Petter Solberg har som kjent bestemt seg for å legge opp som profesjonell bilsportsutøver etter å ha sikret seg tre VM-titler og i tillegg bygget opp verdens beste rallycrossteam. Nå er han inne i sin Farewell Tour. Eneste opptreden i Norge i år var lagt til Målselv og Norges Råeste Bakkeløp.

-Mulig jeg var litt rask med å ta avgjørelsen om å gi meg som profesjonell fører på VM-nivå. Men sykdommen i fjor gjorde at jeg rett og slett ikke orket mer. Nå er det mye bedre og jeg trives bak rattet som aldri før. Både kjøringen på Goodwood og her i Målselv nå har vært fantastisk. Ikke bare kjøringen forresten. Men det å være i dette miljøet, treffe så mange hyggelige frivillige funksjonærer og ikke minst barn og unge som setter pris på det jeg driver med er bare helt fantastisk, sa Petter. Han stilte opp på en rekke større og mindre arrangement under sine dager i Målselv. Gymkhana, bilcross, dragrace, bakkeløp, Sim-racing, intervjuer med lokal media og ikke minst var han en motivator for lokale førere som fikk sine biler inspisert og kommentert av Petter med lokaljournalister på slep.

Han hadde med seg både sin Volvo 240 Supernasjonal fra 1996 og den «nyoppbygde» VW Polo WRX Supercar, som Volkswagen Motorsport har lagt ned masse tid og penger i for at det skal bli en verdig avskjedturne for Petter.

I Målselv kjørte han først Gymkhana på onsdag med sin Volvo 240. Petter hadde for anledning med seg noen av sine gode kamerater og mekanikere fra rallycross- og bakkeløpsperioden på 90-tallet, og Spydeberg-gutta sørget for at Volvoen holdt mål. Litt mer grått hår og noen kilo mer var ikke til hinder for at kameratene storkoste seg på tur med Petter igjen.

Den lokale helten Jens Møkleby med sin fantastiske Mercedes under åpningsshowet.

På torsdag var det bilcross. Petter kjørte en Opel Astra tre runder rundt NMK Bardus bane, og deretter fikk de som ønsket lov til å utfordre hans tid. Selvsagt var det ingen som klarte å kjøre raskere enn Petter, og den tidligere vinneren av NMKs landsfinale viste at han fortsatte kan glede seg stort over en bilcross-seier.

Fredag formiddag var det åpningsshow i Bardufoss sentrum. Der var det smekk fullt med publikum i det flotte sommerværet. Førere ble presentert av speaker Per Christian Håvødegård som for øvrig gjør en enorm jobb med å sy sammen hele denne bilsportfesten. Noen førere bød også på litt drifting rundt en rundkjøring eller donouts foran publikum. I etterkant var det mulig å se på bilene som var utstilt, og selvfølgelig var det mange som sikret seg Petter Solbergs og andres autografer.

Petter Solberg og speaker Per Chr. Håvødegård i Bardufoss sentrum.

 

F.v. NBFs generalsekretær Hallgeir Raknerud, orfører i Målselv Nils Ole Foshaug og primus motor for Norges Råeste Bakkeløp Jan Helge Nilssen under åpningsshowet.

På fredag kveld var det street legal på programmet. Også her viste Petter seg fra sin beste side. Det var nok ingen som hadde trodd at han skulle notere nest beste tid av alle i konkurranse med en rekke forskjellige biler, også spesialbygde dragrace-biler. Det er ikke noe tvil om at en VW Polo WRX er effektiv fra start!

 

Under lørdagens bakkeløp var det lagt opp til et rekordforsøk fra start. Traseen var endret i år, men før man starten i den nye skulle Petter utfordre sønnen Olivers tid fra i fjor på 1.41.33 i den da 3.150 meter lange bakken med sjikaner. Olivers tid som ble oppnådd med Petters noe tilårskomne Citroën Xsara WRC ble grundig slått. Petter var nesten åtte sekunder raskere med 1.33.61 i sin VW Polo WRX.

 

Da rekorden var sikret ble traseen endret og det var det klart for årets utgave i en om lag 700 meter lengre trase, men da uten sjikaner. Det betød selvfølgelig høye hastigheter på asfalten i Troms. Petter noterte som best 1.37.99.

-Det er absolutt mulig å kjøre raskere her. Hadde jeg hatt nye dekk så skulle tiden blitt senket. Det er ikke ofte vi kjører med asfaltslicks så jeg brukte faktisk de samme dekkene som Oliver kjørte med her i fjor, sa Petter etter løpet.

Den som kom nærmest var Stian Hermansen i sin flotte Mitsubishi Lancer EVO 7 med tiden 1.44.98. Tredje beste tid hadde Magne Gjervan i Ford Fiesta med 1.50.23. Raskest med tohjulsdreven bil var finske Björn Eklund i BMW med imponerende 1.52.98. Her kom Herbjørn C. Haug nærmest i sin Mercedes med 1.54.55.

Olav Fredriksen kjørte i henhold til rallyreglement, det vil si med mønster i dekkene blant annet. Dermed fikk han 1.56.45 som sin bestetid i sin svært potente Volvo 240.

For lørdagens bakkeløp var det synd at Vidar Jødahl havarerte motoren i sin BMW M3 på onsdag. Til tross for iherdig jobbing på et lokalt verksted helt frem til sent fredag kveld, skulle det raskt vise seg at bilen ikke fungerte på lørdag. Med sin erfaring på asfalt og alt fra 1.000 til 1.300 hestekrefter i sin motor ville han vært en attraksjon i bakkeløpet.

En fantastisk profilering av bilsporten ble det i Målselv, og det er bare å glede seg til neste år. For selv om Petter Solberg har sagt han skal legge opp, så var han klar etter lørdagens løp på at han kommer tilbake til neste år – og da sammen med Oliver!

Stian Hermansens flotte Mitsubishi Lancer EVO var effektiv i den 3.950 meter lange asfaltbakken i Målselv Fjellandsby

 

Viktor og Rune Danneborg fra Grimstad hadde tatt veien til Målselv med hver sin rallybil. Pappa Rune med sin nye Ford Fiesta WRC 2016 og sønnen Viktor i Citroën DS3 R5.

 

Olav Fredriksens Volvo 240
Det var trangt om plassen rundt Petter Solberg i Målselv
KNA-president Finn Eirik Eilertsen har grunn til å være fornøyd med sin avdeling KNA Troms. Ordfører Nils Ole Foshaug og hovedpersonen selv, Petter Solberg, er også strålende fornøyde med bilsportfestivalen i Målselv.
Ken Sandnes var rask i sin Audi.