Geir Helge og Håkon Sveen Frøslid i Synnfjellet rallyteam står foran årets store utfordring i rally-NM, men satser alt i lørdagens Rally Sørland, årets fjerde NM-runde i rally, med start og mål i Mandal. Geir Helge leder NM i klassen for firehjulsdrevne nasjonalbiler, mens sønnen Håkon ligger på 4.plass, men med gode muligheter for avansement.
–Det er potensielt stadig 66 poeng å kjempe om i mesterskapet og jeg ligger ikke mer enn 24 poeng bak min far som leder. Årets Rally Sørland blir virkelig en tøff utfordring. Løpet har bare seks fartsetapper, men til sammen utgjør disse hele 96 km. Det er bare en service underveis, og grusveiene på sørlandet er kjent for å være utrolig tekniske og krevende, sier Håkon Sveen Frøslid.
Geir Helge endte på 2.plass bare noen tiendeler bak klassevinneren i Rally Grimstad for snaut to uker siden, mens Håkon måtte bryte løpet med havarert girkasse. Uten dette havariet kunne far og sønn ledet dobbelt foran Rally Sørland.
-Det er alltid ugreit å bryte et løp, og det har også gjort det hektisk for teamet foran helgens NM-runde. Jeg har vært så heldig å få låne en girkasse av min far, som selvsagt også er en av mine konkurrenter i NM, og da er det bare full satsing som gjelder i Rally Sørland. Jeg liker de svingete og tekniske veiene, og mener jeg bør kunne sette opp et tempo som er godt nok til å kunne kjempe helt i teten, sier Håkon.
Det har hersket usikkerhet rundt Rally Sørland og NM-finalen Aurskog/Høland Rally (3.oktober), med hensyn til corona-restriksjoner og muligheten til å gjennomføre arrangementene. Erfaringene fra Rally Grimstad var imidlertid så positive at også kommuneoverlegen i Mandal har gitt klarsignal til helgens arrangør, Kristiansands Automobilklubb (KAK).
-Vi er imponert og ikke minst takknemlig overfor arrangørene, som legger ned masse ekstra innsats på å gjennomføre sine løp med hensyn til smittevernregler og restriksjoner. Løpenes base og serviceplass er kun tilgjengelig for team, funksjonærer og media som er forhåndspåmeldt, og det er streng kontroll på at smittevernreglene overholdes av alle. Når det gjelder publikum har rally en fordel ved at løpene kjøres på et stort geografisk område. Det blir sikkert mye publikum ute på fartsetappene, for rallyinteressen er stor på sørlandet, men ute i skogen trenger ikke folk stå tett på hverandre, sier Geir Helge Frøslid.
Rally Sørland har tre fartsetapper som kjøres to ganger hver, tilsammen hele 95,7 km konkurransedistanse. Løpsstart er kl. 13.30 førstkommende lørdag og første bil er ventet i mål i Mandal kl. 19.32.