Dennis Olsen vant årets siste løp i Intercontinental GT Challenge i Sør-Afrika, og sikret seg dermed sammenlagttittelen i det som regnes som et uoffisielt verdensmesterskap i GT-racing.
Intercontinental GT Challenge består av fem løp på fem kontinenter og med åtte fabrikkteam til start. Hvert fabrikkteam stiller med flere biler og sine beste fabrikkførere til start, i tillegg til privatteam som gjør at rundt 10-11 forskjellige bilmerker har vært representert i årets sesong.
Dennis Olsen startet sesongen med å vinne 12-timersløpet på Bathurst i Australia sammen med sine teamkamerater i Porsche, Dirk Werner og Matt Campbell. Trioen lå også an til seier i det neste løpet på Laguna Seca i USA, da de måtte bryte med tekniske problemer. I 24-timersløpet på Spa i Belgia ble det en sjuendeplass, mens de tok tredjeplass på Suzuka i Japan.
Foran det siste løpet på Kyalami i Sør-Afrika ble trioen fordelt på tre forskjellige Porsche GT3-biler for å øke sjansene for Porsche til å vinne både førermesterskapet og merkesmesterskapet. Dennis ble derfor satt på en bil sammen med Nick Tandy og Mathieu Jaminet.
Etter ni spennende timer i Sør-Afrika, viste Dennis Olsen nok en gang at han er blant verdens aller raskeste GT-førere, og trioen vant løpet – og dermed ble Dennis Olsen uoffisiell verdensmester!
Som om ikke det var nok, ble det en norsk jubeldag i Sør-Afrika, da Christian Krognes og hans teamkamerater Nick Catsburg og Mikkel Jensen kjørte inn til andreplass med sin BMW M6 GT3. Christian har også kjørt hele sesongen i ICGTC, men har slitt med tekniske problemer. I finalen klaffet imidlertid alt for trioen som kjørte seg fra 16. startposisjon til andreplass – og også Krognes beviste igjen at han er blant verdens aller raskeste GT-førere med sin kjøring.
– Dette er en utrolig prestasjon, som jeg tror mange i Norge ikke forstår. Dennis beviser gang på gang at han er blant verdens beste GT-førere. At mesterskapet ikke har offisiell VM-status spiller ingen rolle. Dette er et VM-gull godt som noe. At Christian i tillegg blir nummer to, og viser et like godt tempo som Dennis, gjør dette til en historisk dag for norsk bilsport, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen.
I Frankrike har Ole Christian Veiby kjørt Rally du Var med en Hyundai i20 R5 denne helgen. Løpet ble kortet ned på grunn av flom og uvær, men Veiby kjørte inn til en sterk femteplass til slutt.
Nå går de aller fleste sesongene mot slutten, men førstkommende helg er det klart for høstsamling med NBF Talentutvikling, og også landslagssamling med Team Norway. Påmeldingsrekord med 60 deltakere vitner om at det gror godt i norsk bilsport om dagen!