Tommy Kristiansen, som til daglig jobber som tekniker i Norges Bilsportforbund, fikk en opplevelse for livet da han hadde jobb som teknisk kontrollør under Formel 2- og Formel 3-løpene på Spa i Belgia forrige helg.
-Jobben gikk ut på å være teknisk kontrollør, såkalt scrutineer, for Formel 2 og Formel 3. Jeg var så heldig å få være en av fire stykk som tok kontrollen på selve bilene i F2. Dette var en kontroll som i detalj gikk gjennom bilens sikkerhetsutstyr som for eksempel ADR, brannslukkere, sete med ekstraktorfunksjon, Halo-bøylen (denne er homologert), beinbeskyttelse og wire som skal hindre at hjulet faller av (wheel tethers). Bilen er jo konstruert for å brekke i to bak føreren dersom en slik type krasj skjer, så vi måtte også sjekke det man kaller break away valve, forteller Tommy.
I tillegg gjorde Tommy sjekk av dokumentering av chassinummer, motornummer og nummer på alle enheter som har dette (benintank, branslukker).
-Etter teknisk på bilen jobbet jeg på det som kalles platformen. Dette er en plattform som er med rundt på alle løp (FIA har 3 stk) og denne settes opp og monteres 100% i water. Denne plattformen er tilgjengelig for alle team når som helst utenfor Parc ferme tiden. Platformen inneholder en vekt som kan senkes slik at bilene blir liggende på 3 punkt som gjør at alle ligger likt. Ut fra dette så måler vi frontvinge alle mål, bakvinge, gulvhøyde og sidepod høyde. I tillegg så må måles cambervinkel når den står på vekta.
Av andre arbeidsoppgaver stod scanning av alle dekk, samt måling av dekktrykk og dekktemperatur på lista. Det sjekkes også tykkelser på bremseskiver og at riktige bremsecalipere er benyttet.
-Jeg fikk være med på etterkontroll av en komplett demontert bakpart og vinge, der alle deler ble sammenlignet med opprinnelige nye deler. Det ble veid alle delene og eksempelvis en del som veier 16 gram så måtte den delen på bilen ikke være utenfor 1 grams avvik. Det er mange flere detaljer, men jobben er utrolig spennende, utfordrende og ikke minst gøy. Nivået på teamene som jobber med Formel 3 og Formel 2 er eksepsjonelt høy. Det er mange som ville ha lært masse av disse både på prosesser og detaljer for å sikre at en bil går raskest mulig, sliter minst mulig hjul, bruker minst mulig drivstoff, har best downforce og så videre, avslutter Tommy.