Sist helg avsluttet Tommy Rustad fra Harestua sin internasjonale bilsportkarriere under VM-runden i rallycross i Frankrike. Det var Rustads billøp nummer 562 i karrieren, etter at han kjørte sitt første løp i 1984.
-Nå er jeg godt forsynt. Jeg skal ikke si at jeg aldri mer skal kjøre et billøp, men jakten på sponsorer, lange reiser og fullt fokus på sporten er over. Nå gleder jeg meg til å bruke mer tid på familien, sier Rustad.
Europamester i 2015
Det var under den franske VM-runden i rallycross at Tommy Rustad kjørte sitt siste løp. Han kjørte i klassen for Supercar for Team HTB Racing/Marklund motorsport. Det var det samme teamet han kjørte for da han ble Europamester i 2015, et av høydepunktene i hans 35-årige bilsportkarriere.
-Det har vært en fantastisk reise. Det er vanskelig å trekke fram spesielle høydepunkt, men ved siden av europamesterskapstittelen i rallycross, har jeg hatt mange opplevelser rundt om på forskjellige racingbaner i Europa, sier han.
35 år på bilbanen
Tommy Rustad startet sin karriere i gokart i 1984, da kjørte han sitt første løp på Varna i Østfold.
I 1987 gikk han over til standardbil, en Volvo 142. Hans første løp var et isbaneløp på Bjørkelangen. Deretter skulle det bli mange løp i forskjellige biler og klasser.
På denne tiden var rallycross og bakkeløp de mest populære bilsportgrenene i Norge, og Rustad posisjonerte seg i toppen både i Norge og i Norden. Det skulle bli syv norske og nordiske mesterskapsgull i klassen supernasjonal før Tommy Rustad fattet interesse for asfaltløp og racing.
Suksess ute i Europa
Harestua-mannen har sanket en mengde både enkeltseiere og mesterskapstitler. Ett av de store øyeblikkene var da han vant det svenske standardbilmesterskapet, STCC i 2009, selv om han også hadde vunnet samme serien både i Norge og Sverige i 2000.
Tommy Rustad er også den eneste ikke briten som har vunnet det britiske standardbilmesterskapet på asfalt for privatførere.
I løpet av 562 løp har Rustad kjørt inn til 124 seiere.
Mange utmerkelser
Gjennom alle disse årene har Tommy Rustad mottatt en rekke priser. I 1994 og i 2000 ble han hedret med prisen «Årets bilsportutøver» som er den høyeste utmerkelsen i Norge. Den deles ut av Norges Bilsportforbund.
Han har også blitt hedret med Norsk Motor Klubbs gullmerke fra klubben han har vært trofast mot i alle år.
Store summer
Når Tommy Rustad nå gir seg med konkurransekjøring på høyt nivå, kan han se tilbake på en sport i stor utvikling gjennom 35 år.
Med utvikling kommer kostnader. Det er ingen hemmelighet at motorsport på høyt internasjonalt nivå er dyrt.
-Gjennom alle år har jeg vært avhengig av å finne sponsorer som er villige til å satse på det jeg holder på med. Selv har jeg hatt ordinær jobb, og etter hvert som kostnadene økte, økte også behovet for sponsorer. Derfor har mye av jobben bestått i å bygge relasjoner og finne samarbeidspartnere, sier Rustad.
Han forteller at bilsportsatsingen har hatt en kostnad på rundt 110 millioner kroner.
En gentleman
Tommy Rustad er kjent for å være en gentleman, både på og utenfor banen. Han har også vært forbilde for mange unge fører opp gjennom årene. Dette har også gjort at det har vært lite støy rundt kappkjøreren.
Rustad er også en systematiker. Gjennom alle år har han ført statistikk over alle løp, plasseringer og spesielle hendelser.
Avsluttet i Frankrike
I år har Rustad og HTB racing kjørt tre VM-runder for det svenske Teamet Marklund Motorsport, i en VW Polo Supercar.
Etter rundene i England og Norge, overrasket samarbeidspartneren HTB med et siste løp i Frankrike.
-Jeg har kjørt mye billøp i Frankrike og rundt om i Europa for øvrig. I 1996-97 kjørte jeg Renault Spider Cup. Mange av disse løpene ble kjørt sammen med Forme 1-løpene. I 1997 vant jeg serien.
Jeg fortsatte å kjøre Renault, og fikk etter hvert et helt spesielt forhold til Frankrike.
Avslutningsløpet ble en positiv opplevelse, selv om resultatet etter innledende omganger ikke holdt til noen finaleplass.
-Det ble litt stang ut. Men jeg fikk mange fine kamper ute på banen. Det ble litt rom for show-kjøring for publikum.
Min siste store samarbeidspartner, HTB-racing, var til stede med 50 supportere. Til stede var også representanter fra Hellum Racing, som har vært en viktig samarbeidspartner gjennom store dele av karrieren.
Med på turen til Frankrike var også familien, ikke minst mor Randi og fra Ola. Ola Rustad har selv en karriere bak seg på bilbanen.
Kona Lisbeth Rustad, har også en bilsportkarriere bak seg. Hun var en habil sjåfør i bilcross, rallycross og bakkeløp. Nå bruker familien tiden på gokartbanen sammen med barna.
Tommys eldste sønn Julius, reiser i forsvaret. Det er derfor usikkert hvor mye ha vil satse på bilsport framover.
– Isabell (13) kommer nok til å fortsette å kjøre gokart. Hun avslutter sesongen med høstfinalen på Varna. Deretter blir det turn for alle penga i vinterhalvåret, forteller Tommy Rustad.
Mandag fylte den meritterte racerbilføreren 50 år. Jubileet feiere han sammen med familien som avslutter med ei ukes ferie i Frankrike.
Abstinensene kommer først til våren
Tommy Rustad er forsiktig med å si at han aldri mer skal kjøre billøp.
-Jeg er godt forsynt nå, men abstinensene kommer vel til våren. Hver sommer de siste 35 årene har jeg brukt på bilbanen. Det er derfor ikke usannsynlig at jeg får lyst til å kjøre igjen. Det finnes mange spennende klasser, ikke minst klasser for historiske biler. Men da blir satsingen på et helt annet nivå, sier han.
FAKTA:
Navn: Tommy Rustad.
Alder: 50 år.
Bosted: Harestua.
Sivil status: Gift med Lisbeth.
Barn: Isabell og Julius (Julius fra et tidligere forhold).
Yrke: Selvstendig næringsdrivende.
Antall kjørte billøp: 562 i over 20 forskjellig land med ni forskjellige bilmerker.
Antall seiere: 124 (av disse 54 utenfor Norge).
Antall mesterskapstitler: 20 (to av disse er teamesterskap).
Antall kjørte bilmerker: 9.
Utmerkelser: Årets Bilsportutøver (1994 og 2000).
Budsjett: 110 millioner sponsorkroner.