Mads Siljehaug kjørte inn tilk henholdsvis andre- og fjerdeplass i helgens runde av European Series GT4 på Hungaroring i Budapest.
I helgen gikk løpene i European Series GT4 på legendariske Hungaroring i Budapest. En utrolig fin bane like utenfor Budapest og en folkefest vi ikke har sett maken til da DTM også skulle kjøre denne helgen, sammen med Porsche cup, Audi TT cup og Gt4.
Hungaroring er en meget teknisk krevende bane som førerne enten hater eller elsker da den er uforutsigbar og vanskelig å finne flyten i på kjøringa, men har man først knekt koden så skiller den fort klinten fra hveten. På breefingen til Reiter fikk KTM førerne klar beskjed om at dette var en bane som ikke favoriserte KTM bilene da de større muskelbilene ( Porsche, Maserati, BMW etc) hadde en klar fordel med høyere toppfart på langstrekkene. Dette pga. KTM bilene er tillagt et handicap med turtallsperre på 5500 rpm. da disse har en fordel med lettere vekt. Dette er bestemt utifra fair race prinsippet – vekt kontra effekt.
På første treningspasset tok Mads seg god tid til å bli kjent med den tekniske banen og gjorde seg bemerket hvor det var forbikjøringsmuligheter, tilstand og tekniske partier.
Fra analyser etter første trening gjorde teknikerne noen små justeringer på understell og dekk før andre treningspass. Dette ble kjørt bare noen runder før treningen ble rødflagget av racedirector og alle bilene ble kalt inn i pitlane for møte. Utallige overtredelser av Track limit (begge hjulene utenfor banen) gjorde juryen og dommerne en avgjørelse på å samle alle sjåfører til møte å banen. Konklusjonen ble at ved flere enn tre overtredelser ble man nødt til å starte løpet fra pit (Sjåfør får starte løpet etter starten går og alle bilene har passert mållinjen, altså 10-15 sek bak siste bil.
Så var det tid for den avgjørende kvalifiseringen som gir startposisjon i løpene. Det skulle kjøres ett løp lørdag og ett løp søndag. Første kvalifiseringsrunde skulle gi startposisjon for løpet på lørdag og det var Mads som skulle kjøre første kvalikrunde.
Mads kjørte kvalifiseringsheatet sitt først på 15minutter. Mads sine egne ord » Brukte to runder på å kjenne på bilen og få temperatur i dekk og drivverk. Jeg lå i en gruppe med tre raske biler og god nok luke til å få satt kvalifiseringsrunden min, samt god luke til bilen bak på 5-6 sek. Runden jeg hadde bestemt meg for å slå til på ble allerede oppbrukt da en av bilene foran meg snurret i første sving etter målstrekken. Da var den muligheten jeg hadde tenkt brukt opp og jeg måtte satse alt på siste runden. Startet siste runden med gode sektor tider, men på siste del av banen tok jeg igjen en bil som ikke respekterte blåflagg da hun var ferdig med sin kvalifisering og jeg ble hindret i to svinger før målstrekket. Synd, men jeg fikk gjennomført en OK tid og fikk 5.startspor til løpet på lørdag og min co-driver Maciej kvalifiserte seg på 12.plass til løpet på søndag.
Første løp lørdag:
Mads skulle kjøre første passet ca. 25 min før pitstop og sjåførbytte og co-driver Maciej fra Polen skulle ta siste 25 min.
Starten var grei og Mads tok det rolig i de første avgjørende svingene, men noe kontakt og knuffing ble det, men han holdt posisjonen brukbart og tapte bare et par plasser i den hektiske starten. Det ble helt tydelig at KTM bilene manglet 20-25 km/t på langsiden, så dette førte til at man måtte kjøre jevnt og godt, lage luke til muskelbilene i svingene før langsiden, hvis ikke kom de sigende forbi og fikk 20-25m før første sving. «Utover i racet fant jeg en god flyt i kjøringen og klarte å kjøre meg opp i feltet. Etter 25 min kjøring hadde jeg avansert opp til en 4.plass før jeg kalt inn til pit for sjåførbytte og det var klart for min co-driver til å ta over.
En pitstop skal vare i min. 85 sek før bilene får kjøre ut på banen igjen og dette er ofte avgjørende for utfallet av løpet. «Grunnet en feilvurdering av våre teknikere i pit ble vi holdt tilbake 7 sek for lenge i pit og dermed ble forspranget jeg hadde opparbeidet meg på banen spist opp før min co-driver kom seg ut på banen igjen. Han kom ut som nr. 6 og kjørte seg opp til 5.plass før han hadde et sammenstøt med en konkurrent. Klarte likevel å fullføre og kjørte inn til en fin 4.plass med skader på bilen som ikke hindret kjøringen nevneverdig».
Andre løp på søndag:
Co-driver Maciej startet løpet på 12.plass. Lå lenge i en gruppe hvor det ble kjempet hardt og med stadig bytte av plasseringer, men har kjørt godt og før sjåførbytte hadde han avansert til 8. plass. I pit med sjåførbytte gikk alt denne gangen knirkefritt og Mads kom ut med tidendeler på sin side. Mads kjørte to-tre runder før det ble safety car pga. en crash og han hadde da kjørt seg opp en plassering. Utover i løpet ble det mye intens kjøring og kamp om plasseringer, fine forbikjøringer og gode tv-øyeblikk som ble til god underholdning. Når det var igjen 4-5 minutter av løpet begynte Mads å ta igjen tetgruppa med fantastisk kjøring og topp rundetider og var nå i kamp om pallplassene sammen med en Maserati som ledet og en Porsche og BMW på andre og tredje. Det ble en meget tett og hard kjøring hvor muskelbilene dro fra på strekkene, men Mads kjørte de inn igjen i kurvene og hang bak og stressa de og lot de aldri få fred. Porschen missa i en kurve og ble passert. Nå var det BMWèn som skulle tas og det ble en fight som kommentatoren gikk helt i fistel av. TV- kameraene fulgte hele denne fighten og det var ikke til å holde ut hvor spennende dette utartet seg. Mads var oppe på siden av han flere ganger før BMW `n hadde en ufin manøver og kjørte inni Mads på siden og sendte han ut av banen, men han kom seg innpå igjen og tapte ikke mange sek. Kjørte seg raskt opp i til han igjen og prøvde flere ganger på forbikjøring. Så var Mads opp på siden av han i en kurve, BMW`n lot han ikke få plass og dermed ble det kontakt igjen og denne gangen gikk det utover BMW`n som spant rundt. Neste var den ledende Maseratien og avstanden var ikke avskrekkende selv om det nå bare var to-tre runder igjen. Mads hadde virkelig fart på bilen og tok innpå, men ble nok litt for overivrig etter seieren og dro av i en kurve og inn i dekkbarrieren, fikk skade på framskjerm og et styrestag og bilen ble ikke like samarbeidsvillig etter dette og han måtte bare trygge andreplassen inn til mål.
Reiterteamet var veldig fornøyde over opphentingen og den utrolige kjøringen til Mads og det ble jubel og mange godord og klapp på skulderen etter målflagg med påfølgende seiersseremoni og premieutdeling.
Så, etter at all viraken var over kom den ulykksalige beskjeden om at han med BMW`n hadde lagt inn protest og Reiterteamet ble innkalt til jury og racedirector for å avgi forklaring. Dette er aldri hyggelig og ligger som et usikkerhetsmoment etter hvert løp. Mads hadde ikke fått noen advarsler under løpet, men når de får inn en protest så må den behandles. Reiter var skråsikre på at dette var raceinsident og viste filmer av hendelsen, men protesten ble tatt til følge og Mads ble tillagt 25 sek tidsstraff og flyttet nedover til 8. plass på de justerte listene. Dette er racing på godt og vondt, men Mads fikk i det minste vist seg frem og vist at en unggutt fra «dalom», som aldri har vært på Hungaroring før, kan kjempe mot garvede førere i muskelbiler som har kjørt banen i flere år. TV opptak fra løpet her: www.gt4series.com