Kongelig Norsk Automobilklub har i lang tid jobbet med å få et løp i Formel E til Oslo. Nå har imidlertid Oslo kommune sagt at det ikke er aktuelt å være vertskap for det elektriske bilmesterskapet.
– Aller først ønsker jeg å takke Oslo kommune for den grundige jobben de har gjort med å vurdere om Formel E kan være noe for Norges hovedstad eller ikke. Jeg er heller ikke kritisk til at de lander på at det er for ressurskrevende å være vertskapsby. Det er forståelig, selv om vi i KNA selvsagt gjerne skulle sett at det kunne blitt arrangert et løp i Formel E i Oslo, forklarer generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub, Børre Skiaker.
Formel E, eller ABB FIA Formula E Championship, som mesterskapet offisielt heter, er et internasjonalt mesterskap for elektriske formelbiler. Mesterskapet startet i 2014, og har blitt enormt populært blant bilfabrikkene på kort tid. Bilfabrikker som Renault, Audi, Jaguar, Mercedes, BMW, Porsche og DS er enten inne med team allerede eller har offentliggjort planer om å delta i nær fremtid. Blant teamsjefer og eiere finner vi kjente navn som Leonardo di Caprio, Sir Richard Branson, Alain Prost og Michael Andretti, mens flere tidligere Formel 1-førere som Nelson Piquet Jr., Sebastien Buemi, Nick Heidfeld og Lucas di Grassi er blant førerne.
Formel E kjøres utelukkende på bybaner i kjente verdensmetropoler som New York, Paris, Hong Kong, Santiago, Marrakech og London.
Mange var positive til Oslo
Med den uoffisielle tittelen «verdens elbilhovedstad» er det derfor mange som har tatt til orde for at Formel E burde hatt en runde i Oslo.
– Vi i KNA har vært blant pådriverne for å få til et løp i Oslo, og vi har hatt møter med både arrangørene av Formel E, norske departementer og ulike organisasjoner. Elbilforeningen har støttet og deltatt i flere møter sammen med KNA. Vi har møtt beslutningstakere i Oslo Kommune og mente tiden var inne for en avgjørende formell beslutning om Oslo ville være vertskapsby for Formel E, men Oslo kommune landet på at det ville bli for ressurskrevende å være vertskapsby, forteller Skiaker.
«Oslo kommune er positiv til arrangementer som bidrar til økt byliv og som har fokus på elektriske kjøretøyer som er i tråd med Oslo kommunes klima- og miljøstrategi. Et eventuelt Formel E Championship Race i Oslo vil imidlertid kreve store ressurser både i forhold til opparbeiding og tilrettelegging av infrastruktur, i tillegg til betydelige økonomiske ressurser relatert til vertskapsrollen. Det er derfor ikke aktuelt for Oslo kommune å være vertskapsby,» skriver byrådsavdeling for kultur, idrett og frivillighet til KNA.
Hva det koster å arrangere et løp i Formel E varierer fra by til by. I media kom det i fjor frem rapporter om at løpet i Montreal sommeren 2017 kostet rundt 150 millioner norske kroner å arrangere.
– Jeg er tvilende til at det er mulig å arrangere et løp i andre byer enn Oslo, i alle fall forsto jeg det slik på Formel E arrangøren at det var Oslo, København eller Stockholm som var alternativene i Skandinavia.
Viktig å utvikle kommersielt næringsliv rundt elbiler i Norge
Bakgrunnen for at KNA har jobbet med å få et Formel E-løp til Oslo var for å skape god Norgesreklame, og spesielt vise frem Oslo som en miljøhovedstad og den vellykkede norske elbilpolitikken.
– Norge er i verdensklasse når det gjelder å få folk til å kjøpe elbiler. Det er bra, men det er viktig at det ikke stopper her. Vi hadde håpet et løp i Formel E kunne satt elbilteknologi enda mer på agendaen i Norge, men selv uten et løp i Formel E håper vi det skjer. Det er viktig at Norge ikke bare blir kjent for å være tidlig ute med elbilpolitikk. Norge trenger i tillegg utvikling og innlandsproduksjon til det internasjonale kommersielle markedet.
Han viser til Teslas satsing på både bil- og batteriproduksjon i USA, Asias ekspansive satsing på produksjon av elbiler og Nederland som satser på montering av Tesla.
– Norge gjorde et godt forsøk med elbilen Think for noen år siden, men timingen var ikke riktig. Vi i KNA etterlyser hva norsk næringsliv i samarbeid med staten, kan gjøre for å skape kommersiell virksomhet i forlengelsen av den norske elbilsuksessen som store deler av verden snakker om. Skal vi bare være forbrukerne som kjøper av andre, eller skal vi få til en innlandsindustri rundt elbiler i Norge også?