Mats Lysen økte EM-ledelsen

mats_lysen_ger_01_460.jpgPå en heller dårlig dag på jobben, økte 17 år gamle Mats Lysen sin ledelse i rallycross-EM. Da han selv endte på femteplass, mislyktes også hans argeste konkurrenter på den tyske banen Estering ved Hamburg.

Når kun to runder i årets mesterskap gjenstår har supertalentet fra Brandval i Hedmark hele 23 poengs ledelse på sin hardeste utfordrer, russeren Eduard Leganov. EM-bronse er sikret, og gullet kan være klart allerede i neste runde i Polen om tre uker. Det er ikke tvil om at unggutten er svært nærme en sensasjonell EM-tittel i klassen divisjon 1A med sin Renault Clio.
-Det er nesten for godt til å være sant. Dette skulle være en sesong der jeg skulle lære, også er jeg plutselig svært nær en EM-tittel, stråler Mats Lysen. Men 17-åringen tar ikke helt av selv om han er i ferd med å bli en stjerne på motorsportshimmelen.
-Man får ikke noe gratis i dette gamet. De to siste rundene i Polen og Tsjekkia vil bli knallharde. Det er nok av sterke konkurrenter, sier 17-åringen som nå tar et års pause i utdannelsen for å satse maksimalt på rallycross.
I helgens løp på tyske Estering i Buxtehude utenfor Hamburg åpnet Mats Lysen best av alle i divisjon 1A. Under lørdagens tidskvalifisering noterte han ny banerekord. Han vant også første innledende omgang som ble kjørt på lørdag.
-Både bilen og jeg fungerte perfekt fra start, så vi fikk en meget god innledning på løpet, og det er viktig, mener Mats Lysen.
Da andre omgang ble kjørt i dag var han noe mer reservert. Det ble trangt i starten på hans heat, og Lysen kjørte inn til 3. plass. Også i tredje og siste innledende omgang kom han i et heat der det ble svært trangt i starten, og han ga seg for å unngå trøbbel.

-Jeg hadde jo allerede en seier og en tredjeplass og så ingen grunn til å ta noen store sjanser i tredje omgang. Jeg visste at jeg hadde en god startposisjon i A-finalen uansett.
Det ble tredje startspor på KNA Solør Motorsport-føreren i A-finalen. Der fikk han svært tøff behandling like etter start, og finalen ble mer eller mindre ødelagt.
-Jeg kom greit ut, men en konkurrent kjørte på meg bak på det ene hjørnet, og dermed snurret jeg. Motoren stoppet, og det tok 10-15 sekunder før jeg fikk den i gang igjen. dermed var det kjørt i forhold til ne pallplassering, sier Mats som endte på 5. plass.
Vinner ble den tyske hjemmefavoritten Rolf Volland i en Skoda Fabia. Lysens hardeste konkurrent i EM-sammendraget, Eduard Leganov, endte helt nede på 9. plass i dagens løp. Timur Timerzyanov, som ligger på 3. plass, hadde en enda dårligere dag og sluttet på 12. plass.
Mats Lysen er med på elitenivå i Bilsportforbundets talentutviklingsprosjekt og kjører i klassen divisjon 1A. Det er en klasse for bilen med forhjulsdrift og motorer inntil 1600 ccm. Det er tillatt med utstrakt trimming og det er noen kraftpakker av biler i denne klassen. Han skal kjøre alle de ti EM-rundene i årets sesong.
Neste EM-runde kjøres i Polen, 5.-6. september.
Resultater, 8. EM-runde divisjon 1A, Tyskland
1. Rolf Volland, GER, Skoda Fabia
2. Johan Larsson, SWE, Citroën Saxo
3. Zdenek Cermak, CZE, Skoda Fabia
4. Ildar Rakhmattulin, RUS, Renault Clio
5. Mats Lysen, NOR, Renault Clio
6. David Johansson, SWE, Peugeot 206

EM-stillingen Div. 1A (etter 8 av 10 runder)
1.Mats Lysen, NOR, Renault Clio, 118 poeng
2. Eduard Leganov, RUS, VW Polo, 95
3. Timur Timerzyanov, RUS, Renault Clio, 91
4. David Johansson, SWE, Peugeot 206, 83
5. Zdenek Cermak, CZE, Renault Clio, 82
6. Johan Larsson, SWE, Citroën Saxo, 80
7. Ildar Rakhmatullin, RUS, Renault Clio, 72
8. Olivier Bossard, FRA, Citroën C2, 60