Etter å ha dominert VM i rallycross de siste to sesongene, er tittelenrallycross de siste to sesongene, er tittelen hans mer ettertraktet enn noensinne.
Neste uke ringer bjella for første av tolv runder når 2016 FIA World RX Championship starter i Montalégre, Portugal. Et nytt
kapittel og ny bilsporthistorie skal skrives.
Den regjerende verdensmesterens tanker: Jeg har vært klar for dette øyeblikket veldig lenge nå. Teamet har jobbet hardt gjennom
vinteren, og hele alle er fornøyd med hva vi har fått ut av bilen. Vi har gjort mange endringer og utviklet mange områder på bilen.
Testene før sesongstart har vært positive, og vi har fått de svarene vi ønsket oss.
Petter Solberg World RX Team (PSRX) befinner seg i en avgjørende situasjon. Vi er et privatteam uten noen form for støtte fra
bilfabrikk. Hittil har vi holdt følge med konkurrenter i fabrikkbiler, men det blir stadig vanskeligere. Men allerede i 2017 kan det bli
aktuelt med flere spennende utviklingsmuligheter for PSRX.
Fullt fokus: Nå er det kun én ting som gjelder; å beholde startnummer 1 på sideruten ytterligere en sesong. Vi fikk en fantastisk start
på 2015-sesongen og sanket en betryggende pott med poeng i første halvdel. Dermed kunne vi jobbe ut fra en forsvarsstrategi
sesongen ut. Det er utrolig godt ikke å ha press på å jage enkeltseirer i hvert eneste løp.
Mine rivaler: I år kommer det å bli tøft! Det blir faktisk vanskeligere enn noen gang. Flere både nye og tidligere bekjentskaper
kommer til, og de er godt utstyrt. Blant tilvekstene til mesterskapet er Sebastien Loeb (ni ganger rallyverdensmester), Ken Block
(Gymkhana-stjerne på YouTube) og Niclas Grönholm (sønn av dobbelt rallyverdensmester Marcus).
I tillegg skal jeg kjempe videre mot fullblods rallycrossførere som Mattias Ekström, Timmy Hansen og Johan Kristoffersson. For
ikke å glemme Timur Timerzyanov, Andreas Bakkerud og Reinis Nitiss.
OK, nå høres det ut som jeg ser opp for hele årets startfelt, men det er faktisk så sterk konkurranse jeg venter å få. Vi vet at alle disse
VM-førerne er seriøse kandidater til å vinne løp og kjempe om VM-tittelen. I tillegg til Peugeot, stiller også Ford, Audi og
Volkswagen med fabrikkutviklede biler.
Jeg er langrfra den eneste med store forventninger til årets mesterskap med tanke på profilene og bilmerkene som skal kjempe om
VM-gull. Jeg er svært godt fornøyd med promotor IMG, som har jobbet fram løsninger for å sende samtlige VM-runder LIVE på
store TV-kanaler i en rekke land – deriblant på NRK i Norge og SvT i Sverige.
Kalenderen: Mot 13 VM-runder i fjor, blir det tolv i år. Tyrkia og Italia er ute, mens Latvia kommer friskt inn. Jeg har store
forventninger til løpet i Riga, Latvia med mange rallycross- og rallygale fans. Argentina og Canada fortsetter som løpene utenfor
Europa.
Favorittløp: Jeg har vanskelig for å peke ut én favoritt, men om jeg absolutt må, blir det Höljes, Sverige og VM-runden på
hjemmebane i Hell, Norge på delt førsteplass. Også Frankrike med 70.000 tilskuere, Barcelona på den gjeve formel 1-banen og
Hockenheim i DTM-helgen kjemper høyt oppe. Og så har vi de prestisjefulle løpene på legendariske rallycrossbaner som Lydden
Hill, England og Estering, Tyskland.
To ord om hvert løp:
* Portugal (Montalégre 16.- 17. april): Første seier (2014).
* Hockenheim (Tyskland 7.- 8. mai): Morsom bane.
* Belgia (Mettet 14.- 15. mai): Best chips.
* Storbritannia (Lydden Hill 28.- 29. mai): Fantastiske London.
* Norge (Hell 11.- 12. juni): Stolt hjemmebane.
* Sverige (Höljes 2.- 3. juli): Pernillas (kona) hjemmeløp.
* Canada (Trois-Riviéres 6.- 7. august): Om natten.
* Frankrike (Lohéac 3.- 4. september): Sebastién Loeb.
* Barcelona (Spania 17.- 18. september): Montserrat Caballé.
* Latvia (Riga 1.- 2. oktober): Motorsportfrelste fans.
* Tyskland (Estering 15.- 16. oktober): Michael Schumacher.
* Argentina (Rosario 26.- 27. november): VM-gull! (2015)