Kenneth J. Østvold, som er fabrikksfører for Italienske Energy Corse, kjørte i helgen første EM runde i Gokartklassen KZ2 i La Conca (Italia). Der vant han sitt første innledende heat i EM sammenheng med ca. 100 startene i klassen. Likevel ble ikke løpet helt etter målsetningen.
Teamet var på plass på banen fra onsdag for å forberede seg til treningen som startet torsdag formiddag. Under treningsheatene lå Kenneth stort sett inne blant de 10 beste, noe som virket greit før kvalifiseringen som skulle gå fredag ettermiddag.
Kvalifiseringen ble derimot ikke helt etter forventningene da Kenneth kjørte inn til 24. beste tid blant de 100 deltagerne. Han måtte dermed starte sine innledende heat fra 8. startposisjon. Det er ufattelig jevnt mellom deltakerne da 87 stk. var innenfor 1 sek..
Det skulle kjøres fem innledende omganger før man var kvalifisert blant de 34 som får kjøre finale. Kenneth kjørte inn til henholdsvis 7, 10, 6, 6 og 1. Plass i sine heat. De fire første heatene gikk helt greit, men det manglet tempo i forhold til teten akkurat som på tidkjøringen. Siste innledende heat derimot var forholdene en del endret fra lørdag med opptørkende asfalt etter regnvær om natten. Kenneth fikk en knallstart og kom ut som nummer tre etter første sving. Han hadde tydelig bedre fart en alle, og etter en runde var han i tet. Han reiste i fra resten av feltet og fikk en stor luke. Tydelig taktisk riktig med et relativt høyt lufttrykk i dekkene som gjorde at han hadde bedre feste enn sine konkurrenter. Noen i feltet klarte å ta innpå mot slutten, men det holdt til Kenneth`s første seier i et innledende heat i EM.
Til første finale var Kenneth kvalifisert til 12. Startspor. Han fikk til en brukbar start, og forvarte sin startposisjon. I slike tette finaler blir det litt skifting i plasseringer gjennom den 20 runder lange finalen, men kommer til slutt inn på en 10. plass og 6 EM poeng.
I andre finale startet Kenneth fra 10. startspor. Denne starten skulle ikke gå like bra som de tidligere startene i løpet. Selve starten gikk bra, men når jeg kom til første sving måtte jeg velge å kjøre i ytterspor for å komme rundt. Dette er som å komme i dødens posisjon, da jeg ikke fikk mulighet til å legge meg inn til neste sving og mistet vel derfor rundt 15 plasser sier Kenneth. Det ble derfor en nærmest umulig oppgave å få til en bra plassering. Kenneth kjørte seg oppover i feltet, og på siste runde passerte han to førere. Han lå da på en 14 plass før siste sving. Her ble han rett å slett dyttet rett ut og tre førere passerte, dermed ble det en 17.plass i denne finalen.
Denne helgen gikk ikke helt etter målsetningen, som var pallplass i EM. Vi slet med å få karten til å gå fort nok, og klarte aldri å nå det tempoet som jeg hadde her under test i uken før sier Kenneth. Jeg må likevel ta med meg det som er positivt denne helgen, for det er faktisk meget bra å vinne heat i dette selskapet.
Målsetningen for andre runde av EM som går i Tyskland siste helgen i juni, blir å få flere heatseiere og gjøre et så godt enkeltstående løp som mulig. Da får vi se hvor langt det holder i EM totalt. Ligger på 13. plass etter første runde.